Έλλειψη χαλκού λόγω ψηφιακής μετάβασης και ηλεκτροκίνησης
Ο χαλκός είναι η πρώτη ύλη που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε ένα μεγάλο φάσμα ταχύτατα αναπτυσσόμενων βιομηχανικών τομέων, όπως, για παράδειγμα, οι μπαταρίες για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και οι καλωδιώσεις επεξεργαστών.
Πιθανολογεί, έτσι, την εκτίναξη της τιμής του σε 20.000 δολάρια τον τόνο. Σημειωτέον ότι η τιμή του βιομηχανικού μετάλλου έχει ήδη σημειώσει θεαματική άνοδο καθώς τελευταία έχει εκτιναχθεί στις 10.000 δολάρια ο τόνος για πρώτη φορά μετά 10 χρόνια. Ενδεικτικό είναι, άλλωστε, το θεαματικό άλμα 30% που σημείωσε στη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του χρηματιστηρίου εμπορευμάτων στο Λονδίνο η τιμή του χαλκού, φτάνοντας στα 4,5 δολάρια η λίβρα.
Σύμφωνα με τον Μάικλ Βίντμερ, αναλυτή εμπορευμάτων στην Bank of America, τα αποθέματα χαλκού έχουν περιοριστεί στα επίπεδα στα οποία βρίσκονταν εδώ και 15 χρόνια, που σημαίνει ότι δεν καλύπτουν παρά μόνον τη ζήτηση τριών εβδομάδων. Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ η παγκόσμια οικονομία ετοιμάζεται να επιστρέψει σε κάποιας μορφής κανονικότητα ανοίγοντας σταδιακά την οικονομική δραστηριότητα. Ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις του Ντέιβιντ Νόιχαουζερκ, ιδρυτή και γενικού διευθυντή της αμερικανικής επενδυτικής Livermore Partners: «Ο χαλκός είναι το νέο πετρέλαιο και για τα επόμενα 10 χρόνια θα αυξάνεται η τιμή του με μια δυναμική να φτάσει στις 20.000 δολάρια ο τόνος». Σημειωτέον ότι η S&P έχει από τον Οκτώβριο προειδοποιήσει για τον κίνδυνο μεγάλης έλλειψης χαλκού, καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση από τομείς όπως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι κατασκευαστικές και οι βιομηχανίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στην έλλειψη χαλκού έδρασαν καταλυτικά, όπως και στους περισσότερους τομείς, η πανδημία και η αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας που μείωσε την παραγωγή και προσφορά του βιομηχανικού μετάλλου, με τη Χιλή, σημαντικότερη ίσως χώρα παραγωγής χαλκού, αλλά και τις ΗΠΑ και το Περού, να έχουν πληγεί ιδιαιτέρως.