Εκλογές 2023: Το TikTok στο "οπλοστάσιο" των υποψηφίων
Σε ισχυρό όπλο στον προεκλογικό αγώνα εξελίσσονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την κινητικότητα των πολιτικών αρχηγών να αυξάνεται σταθερά από την αρχή του έτους, παρουσιάζοντας «έκρηξη» όσο πλησιάζει η ημερομηνία των εκλογών.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιεεία σε ρεπορτάζ της «Καθημερινής»:
Ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος δεν χρησιμοποιεί κανένα προσωπικό κανάλι, εν αντιθέσει με τους αρχηγούς των τριών μεγαλύτερων κομμάτων, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι διαθέτουν επίσημα κανάλια σε όλα τα σημαντικά μέσα, δηλαδή σε Facebook, Instagram, Twitter, YouTube και -εσχάτως- στο TikTok.
Αντίστοιχα, η επιρροή που έχει ο καθένας παρουσιάζει διαφορές και διακυμάνσεις.
«Ατού» του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη φαίνεται να είναι το TikTok και το Instagram, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας φαίνεται να έχει ισχυρότερη επιρροή στο Facebook και στο YouTube.
Την ίδια ώρα, ο Γιάνης Βαρουφάκης έχει την «πρωτοκαθεδρία» στο Twitter, με τους ακολούθους του να ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο, ενώ έντονη είναι η δραστηριότητα στο συγκεκριμένο μέσο και του Κυριάκου Βελόπουλου. Ο τελευταίος είχε αποκλειστεί από το Twitter τον Αύγουστο του 2021, όμως του επετράπη να είναι ξανά ενεργός μετά τις αλλαγές του Έλον Μασκ τον Ιανουάριο του 2023.
Ο αριθμός των δημοσιευμάτων που αναρτήθηκαν αποτυπώνουν και την τάση του εκάστοτε πολιτικού αρχηγού να επιλέγει ένα μέσο ως περισσότερο «δικό του». Για παράδειγμα, ο Γιάνης Βαρουφάκης δεν χρησιμοποίησε τόσο το TikTok φέτος -παρά τη θεωρητική απήχηση που έχει στη νεολαία- αλλά στο Twitter έγραφε συχνά, ένα μέσο που το έχει «χτίσει» εδώ και χρόνια.
Από την άλλη, οι πολιτικοί αρχηγοί των τριών μεγαλύτερων κομμάτων χρησιμοποίησαν σαφώς λιγότερο συχνά το Twitter, ενώ Τσίπρας και Ανδρουλάκης ανήρτησαν μεγάλο αριθμό περιεχομένου στο Instagram. Ο πρώτος, μάλιστα, φαίνεται να επιθυμεί να χρησιμοποιεί πολύ το TikTok, παρότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον ξεπερνά σημαντικά στις προβολές και στους ακολούθους στο συγκεκριμένο μέσο.
Από την αρχή του έτους έως τις 3 Μαΐου οπότε και συλλέχθηκαν τα δεδομένα, ο αριθμός των δημοσιεύσεων φαίνεται να αυξάνεται όσο πλησιάζουν οι εκλογές. Ιδιαίτερα δυναμική αύξηση παρουσίασε ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ στο Instagram τον Απρίλιο, ενώ στο Facebook όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί ενέτειναν τη δραστηριότητά τους. Στο Twitter οι αρχηγοί των πρώτων δύο κομμάτων έγραψαν περισσότερα tweets τον Απρίλιο, ενώ ο αρχηγός της Ελληνικής Λύσης παρουσιάζει μία ιδιαίτερα έντονη δραστηριότητα όλους τους μήνες και ειδικά τον Φεβρουάριο και Μάρτιο.
Νέο είδος μάρκετινγκ
«Βλέπουμε ένα πιο χαλαρό πρόσωπο των υποψηφίων αλλά δεν ξέρουμε αν είναι το πραγματικό τους. Είναι ένα νέο είδος μάρκετινγκ εν έτει 2023».
Στην εκπομπή Action Τώρα του Action24 μίλησε ο TikToker Γιάννης Σκουρλής σχετικά με τη χρήση του κοινωνικού δικτύου TikTok από τους υποψήφιους πολιτικούς ενόψει εκλογών, αλλά και το κατά πόσο τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν την άποψή μας.