Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Τι αλλάζει από 1η Ιουλίου για εργαζόμενους σε σούπερ μάρκετ, τράπεζες - Πως θα εφαρμοστεί σε επιχειρήσεις
Η ηγεσία του υπ. Εργασίας αναμένεται να παρουσιάσει σήμερα τις αλλαγές που έρχονται από την 1η Ιουλίου για τους εργαζομένους σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ με την ψηφιακή κάρτα εργασίας αλλά και τον οδηγό εφαρμογής του Εργάνη ΙΙ που τίθεται σε εφαρμογή από την 1η Ιουνίου.
Σύμφωνα το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η κάρτα εργασίας, που θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4808/2021 για την Προστασία της Εργασίας, διασφαλίζει το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες, καθώς θα σημάνει την καθημερινή και άμεση (σε πραγματικό χρόνο) κοινοποίηση στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» της έναρξης και λήξης εργασίας για κάθε εργαζόμενο.
Για την προετοιμασία των επιχειρήσεων και την ενημέρωση των εργαζομένων, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έχει ήδη ανακοινώσει τις βασικές προδιαγραφές υλοποίησης των νέων ρυθμίσεων.
Τι προβλέπεται για την ψηφιακή κάρτα εργασίας
Ειδικότερα, προβλέπονται τα εξής:
- Από 1/6/2022 ξεκινά η απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από όλες τις επιχειρήσεις-εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο εργοδότης θα δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία που αφορούν τη σχέση εργασίας, το ωράριο απασχόλησης (είτε σταθερό εβδομαδιαίο είτε μεταβαλλόμενο ανά ημέρα), τις έκτακτες τροποποιήσεις του ωραρίου, υπερωρίες και άδειες.
- Μετά την υποβολή της δήλωσης, το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» θα εμφανίζει το προγραμματισμένο ωράριο εργασίας ανά εργαζόμενο, το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο σε εργοδότη και εργαζόμενο σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου. Οι εργαζόμενοι θα έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτό, μέσω του myErgani mobile app ή του myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr).
- Η απογραφική διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022 για όλες τις επιχειρήσεις, με εξαίρεση τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που θα πρέπει, λόγω εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας από 1ης Ιουλίου, να την έχουν ολοκληρώσει μέχρι τις 30 Ιουνίου.
- Επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν σύστημα ωρομέτρησης θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης με τον νέο μηχανισμό της κάρτας εργασίας στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ».
- Αναπτύσσεται και θα διατεθεί στις επιχειρήσεις η νέα εφαρμογή για φορητές συσκευές myErgani CardScanner, με την οποία θα γίνεται η ανάγνωση της κάρτας εργασίας των υπαλλήλων (σε μορφή QR Code) κατά την προσέλευση/αποχώρηση από την εργασία και αυτόματη υποβολή της πληροφορίας στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ».
- Η κάρτα εργασίας κάθε υπαλλήλου θα είναι διαθέσιμη μέσα από την αντίστοιχη εφαρμογή για φορητές συσκευές myErgani για τους εργαζόμενους, η οποία θα διατεθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Κάρτα Εργασίας - 1η Φάση
Οι βασικές προδιαγραφές υλοποίησης κατά την 1η Φάση Εφαρμογής του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, που θα αφορά την οργάνωση του χρόνου εργασίας, η οποία με τη σειρά της συνέχεται με την 1η Φάση εφαρμογής της κάρτας εργασίας είναι οι εξής:
Από 1/6/2022 ξεκινά η απογραφική διαδικασία του Ωραρίου Απασχόλησης από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας, με στόχο τη μετάβαση στο νέο σύστημα Ψηφιακής Οργάνωσης του Χρόνου Εργασίας και την υποστήριξη της Κάρτας Εργασίας, με:
- Απογραφή Στοιχείων Εργασιακής Κατάστασης που αφορούν το Χρόνο Εργασίας.
- Δήλωση Οργάνωσης του Χρόνου Εργασίας.
Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί την 30.11.2022.
Ειδικά όμως για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην 1η φάση λειτουργίας της κάρτας εργασίας και δη τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με πλήθος εργαζόμενων άνω των 250, η προθεσμία ολοκλήρωσης της απογραφικής διαδικασίας θα είναι μέχρι την 30/6/2022, δεδομένου ότι η 1η φάση εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας αρχίζει την 1/7/2022.
Συγκεκριμένα:
1. Εργάνη ΙΙ – Ψηφιακή Οργάνωση Χρόνου Εργασίας
Στόχος της Ψηφιακής Οργάνωσης του Χρόνου Εργασίας είναι η καταγραφή και διάθεση του Προγραμματισμένου Ωραρίου Εργασίας σε ψηφιακή μορφή, το οποίο θα συγκεντρώνει όλα τα δηλωθέντα στοιχεία για Ωράριο Απασχόλησης, Υπερωρίες και Άδειες.
Μέσα από το νέο σύστημα καταγραφής της Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας (Εργάνη ΙΙ), ο εργοδότης θα δηλώνει για κάθε εργαζόμενο:
- Γενικά στοιχεία που αφορούν την Σχέση Εργασίας ως προς το Χρόνο Εργασίας
- Ωράριο Απασχόλησης, σε δύο βασικές κατηγορίες:
- Σταθερό Εβδομαδιαίο
(Δήλωση ωραρίου για εβδομάδα αναφοράς, Δευτέρα – Κυριακή)
- Μεταβαλλόμενο Ανά Ημέρα (Πρόγραμμα εργασίας)
(Δήλωση ωραρίου αναλυτικά για κάθε ημέρα, Διάστημα Από / Έως)
- Έκτακτες Τροποποιήσεις Ωραρίου
- Υπερωρίες
- Άδειες
- Προγραμματισμένο Ωράριο Εργασίας
Μετά από την επεξεργασία των παραπάνω δηλώσεων του Εργοδότη για Ωράριο Απασχόλησης, Έκτακτες Τροποποιήσεις Ωραρίου, Υπερωρίες και Άδειες, το νέο σύστημα Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας του Π.Σ. Εργάνη θα εμφανίζει ολοκληρωμένα το Προγραμματισμένο Ωράριο Εργασίας ανά Εργαζόμενο, το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο σε εργοδότη και εργαζόμενο σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι θα έχουν άμεση πρόσβαση στο Προγραμματισμένο Ωράριο Εργασίας όπως αυτό έχει δηλωθεί από τον εργοδότη, μέσα από την εφαρμογή myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal για την ενημέρωση των εργαζόμενων (https://myErgani.gov.gr).
Οι εργοδότες, μέσα από το Π.Σ. Εργάνη, θα έχουν πρόσβαση στον Προγραμματισμό Εργασίας για το σύνολο των εργαζόμενων, καθώς και εργαλεία αναζήτησης / ελέγχου και διαδικασίες υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων.
Τρόποι υποβολής των στοιχείων ψηφιακής οργάνωσης χρόνου εργασίας
Το νέο σύστημα Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας του Π.Σ. Εργάνη θα χρησιμοποιεί τις παρακάτω διαδικασίες:
1. Νέα διαδικασία υποβολής της Δήλωσης Στοιχείων Εργασιακής Κατάστασης που αφορούν Χρόνο Εργασίας
2. Νέες διαδικασίες υποβολής Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας
2.1. Ωράριο Απασχόλησης – Σταθερό Εβδομαδιαίο
2.2. Ωράριο Απασχόλησης – Μεταβαλλόμενο Ανά Ημέρα
2.3. Έκτακτες Τροποποιήσεις
2.4. Άδειες
3. Υπάρχουσα διαδικασία Ε8: Αναγγελία Νόμιμης Υπερωριακής Απασχόλησης
4. Τροποποίηση διαδικασίας Ε3: Αναγγελία Πρόσληψης (αφαίρεση στοιχείων ωραρίου)
Για όλες τις παραπάνω διαδικασίες θα υποστηρίζονται οι παρακάτω τρόποι υποβολής:
- Υποβολή με φόρμα στο Π.Σ. Εργάνη
- Υποβολή με φόρτωση αρχείων XML στο Π.Σ. Εργάνη
- Υποβολή μέσω αυτοματοποιημένης προγραμματιστικής διεπαφής - API (Νέο)
- Υποβολές Ατομικής Τροποποίησης μέσω SMS
Δηλώσεις Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας
Από 1/7/2022 αρχίζει η εφαρμογή της 1η φάσης της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους κλάδους των τραπεζών και των σούπερ μάρκετ με εργαζόμενους άνω των 250. Το μέτρο θα επεκταθεί σταδιακά στη συνέχεια σε όλους τους υπολοίπους κλάδους (μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις).
Πηγή: imerisia