Έχουμε και τον ζωγράφο Ράμα, διαζύγιο Σύριζα, τα σαράβαλα στη Βουλή
Ενόχληση έχει προκαλέσει στην κυβέρνηση η επίσκεψη του Αλβανού προέδρου στην Θεσσαλονίκη και η συγκέντρωση Αλβανών Μεταναστών από την Β. Ελλάδα. Στον κ. Ράμα, είχε ευγενικά μέσω διπλωματικών πηγών διαμηνυθεί πως ίσως μια τέτοια επίσκεψη δεν θα βοηθούσε την βελτίωση του ελληνοαλβανικών σχέσεων, που έχουν διαταραχθεί σοβαρά με αφορμή την φυλάκιση Μπελέρη. Ο μέγας καλλιτέχνης της μουτζούρας, Αλβανός πρόεδρος, θεώρησε πως δεν πρέπει να κάνει πίσω και πραγματοποίησε την επίσκεψη του, δηλαδή μας έγραψε κανονικά. Έχουμε τα προβλήματά μας έχουμε και τον Ράμα.
Μάλιστα σε μια αποστροφή του λόγου στους συμπατριώτες του έκανε σαφή την δική του θέση περί μειονότητας λέγοντας χαρακτηριστικά «Η Βόρειος Ήπειρος είναι ένας όρος που έχει πεθάνει». Και όχι μόνον αυτό, αλλά χαρακτήρισε «απαραίτητους εταίρους» την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά δεν παρέλειψε να προσθέσει και την Τουρκία.
Όλα αυτά δεν νομίζω πως βοήθησαν στην βελτίωση των ελληνοαλβανικών σχέσεων και βλέπω την Αλβανία να έχει αρκετά προβλήματα στις σχέσεις της με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Και όχι μόνον αυτό. Δεν θα πέσω από τα σύννεφα, αν το επόμενο διάστημα, δούμε μια οργανωμένη κίνηση από το ελληνικό κράτος για αναζήτηση «λαθρομεταναστών» από την γειτονική χώρα και επιστροφή τους στην Αλβανία…..
Δεν μπορούν μαζί
Καταμέτρηση δυνάμεων γίνεται αυτές τις ώρες στα στρατόπεδα του Σύριζα, για να δουν ποιος τελικά θα έχει την πλειοψηφία στο συνέδριο, μια και οι δυο πλευρές δηλώνουν πως «είναι πλειοψηφία». Μια και θεώρησα πως το αποτέλεσμα είναι κρίσιμο για το μέλλον του Σύριζα, ρώτησα φίλο, μόνιμο κάτοικο της Κουμουνδούρου από δεκαετίες, πως εξελίσσονται τα πράγματα.
Μου έδωσε όμως μια δική του εκτίμηση. « Κοίτα», είπε, «δεν ξέρω ακόμα ποιος έχει τους περισσότερους. Πάντως ο Κασσελάκης, δεν θα έχει λίγους» και συνέχισε «το πρόβλημα είναι πως έτσι όπως έχουν οδηγηθεί τα πράγματα, τελικά φαίνεται πως δεν έχει και μεγάλη σημασία για την ουσία του πράγματος τι θα γίνει. Όπως όλα δείχνουν, είτε έτσι, είτε αλλιώς, υπάρχουν δυο πλευρές που δεν μπορούν με τίποτε πιά να συνυπάρξουν στο ίδιο κόμμα. Ασυμφωνία χαρακτήρων, λέγανε παλιά. Είναι θέμα χρόνου»…..
Αναγκαστική εφαρμογή
Να εφαρμοσθεί ο νόμος που αναφέρεται στην διαγραφή των «αιωνίων φοιτητών», ένας νομός που ψηφίσθηκε μεν αλλά όλο αναβάλλεται η εφαρμογή του, έχει αποφασίσει ο υπουργός Παιδείας ο κ Πιερρακάκης. Το ερώτημα βέβαια είναι αν θα πεισθούν να τον εφαρμόσουν και οι πρυτάνεις των ΑΕΙ, που ορισμένες φορές δεν έχουν καμμιά διάθεση να αναλάβουν το κόστος αυτό.
Μαθαίνω λοιπόν πως σύντομα θα διαμηνυθεί στους πρυτάνεις και τους κοσμήτορες των σχολών, πως ο νόμος θα πρέπει να εφαρμοσθεί και η μη εφαρμογή του θα αποτελεί αρνητικό δεδομένο για το υπουργείο και για τις εν γενεί χρηματοδοτήσεις αλλά και για την έγκριση προσλήψεων νέων καθηγητών αλλά και διοικητικού προσωπικού αλλά και άλλων σχετικών θεμάτων. Να το δω και να μην το πιστέψω, μια και ακούω τέτοια εδώ και είκοσι χρόνια περίπου…..
Το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης
Μια και είπα για τον υπουργό Παιδείας να σας ενημερώσω πως πέτυχε μια «νίκη» στα πλαίσια του Οικονομικού Οργανισμού Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Στα πλαίσια του Οργανισμού λειτουργεί το “ Global Strategy Group”, ένα όργανο που παράγει προτάσεις για τις υπουργικές συνεδριάσεις του ΟΟΣΑ.
Η χώρα μας είχε την προεδρία αυτού του οργάνου το 2021, με τον κ. Πιερρακάκη, ως υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τώρα λοιπόν, ο ΟΟΣΑ , αποφάσισε να αναθέσει και πάλι στον κ Πιερρακάκη την προεδρία, και το θέμα της θα είναι «το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης». Θέμα βέβαια, που ο υπουργός Παιδείας κατέχει. Άντε καλή επιτυχία και πάντα τέτοια. Βέβαια, κάτι τέτοια, δεν «ικανοποιούν» (το λέω σεμνά) ορισμένους στο στρατόπεδο της ΝΔ, που τον βλέπουν ως μελλοντικό ανταγωνιστή τους…
Το σκάνδαλο με τα σαράβαλα
Να σας επισημάνω πως μέσα στο επόμενο διάστημα, ένα θέμα που έχει φτάσει και στην Βουλή, θα έχει ίσως «θορυβώδη εμφάνιση», στον δημόσιο διάλογο. Αναφέρομαι στο σκάνδαλο, όπως το χαρακτηρίζει η εισαγγελική έρευνα, της ανακατασκευής των 5 «κατασκοπευτικών» αεροσκαφών P-38 Orion. Ανακατασκευή που αποφασίσθηκε στα γρήγορα, την Άνοιξη του 2015, τρεις μήνες μόλις μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από Σύριζα και ΑΝΕΛ, ανακατασκευή που πληρώθηκε 500 εκατομμύρια δολάρια, αλλά στα αεροπλάνα δεν μπήκε ούτε μια βίδα….
Άσε που κάποιοι λένε πως τα αεροπλάνα, τότε που αποφασίσθηκε η ανακατασκευή τους ήταν 60 σχεδόν ετών και πως δεν σύμφερε να κάνεις οτιδήποτε σε τόσο παλιά σκαριά.
Η καθυστέρηση της όλης υπόθεσης ίσως σχετίζεται και με τα εσωτερικά του Σύριζα, μια και όχι μόνον επί διακυβέρνησης του έγινε η «ταχύτατη» πληρωμή, αλλά και γιατί ο τότε υπεύθυνος στις ένοπλες δυνάμεις, είναι τώρα βουλευτής του συγκεκριμένου κόμματος και μάλιστα «δεξί χέρι» του τέως και υποψήφιου προέδρου. Ίσως λοιπόν δεν ήθελαν να εμπλακεί το θέμα τώρα. Όμως μετά το τέλος του μηνός…..
Στο... Champions League λιμανιών ο Πειραιάς
Τοποθετημένη πάνω στις γραμμές των... οριζόντων που λέει και ο ποιητής της θάλασσας Νίκος Καββαδίας, ήτοι σε μια εξαιρετικά κομβική γεωστρατηγική τοποθεσία, που αποτελεί «γέφυρα» τριών ηπείρων, έχοντας συνάμα την πρωτοκαθεδρία στην πιο νευραλγική θάλασσα του πλανήτη, τη Μεσόγειο, η Ελλάδα ανέκαθεν αποτελούσε σημαντικό «πέρασμα» για το παγκόσμιο εμπόριο. Κύριος εκφραστής αυτής της προνομιακής θέσης σε ό,τι αφορά τη θαλάσσια πρόσβαση, είναι το λιμάνι του Πειραιά που μολονότι ήταν πάντα μεγαλοπρεπές, πολύβουο, με μεγάλη δραστηριότητα και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου και της Ευρώπης, τα τελευταία χρόνια έχει κάνει σημαντικά άλματα. Ο Πειραιάς σταδιακά αναδεικνύεται ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια Μεσογείου και μετατρέπεται σε σημαντικό εμπορευματικό, τουριστικό και εφοδιαστικό κέντρο.
Ο χρόνος διέλευσης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα με προορισμό τον Πειραιά, εκτιμάται σε 8-9 λιγότερες ημέρες, σε σύγκριση με τα λιμάνια που βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, καθιστώντας τη χώρα μας ιδιαιτέρως ανταγωνιστική και ελκυστική. Τα τελευταία χρόνια τα αποτελέσματα του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) σημειώνουν διαρκή ιστορικά ρεκόρ, με τους αριθμούς να έρχονται να επιβεβαιώσουν την καλή πορεία του λιμανιού. Μάλιστα, ο ΟΛΠ άντεξε στο 9μηνο παρά τα όσα έχουν συμβεί φέτος στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι και την αλλαγή των δρομολογίων των καραβιών. Τα καθαρά κέρδη στο φετινό 9μηνο ανήλθαν στα 70,2 εκατ. ευρώ, από 65,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (+6,6%), ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν στα 175 εκατ. ευρώ από 164,7 εκατ. ευρώ πέρυσι. Το ταμείο είναι γεμάτο με 191,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια ανέρχονται περίπου στα 392 εκατ. ευρώ.
Δύσκολο... φεγγάρι αλλά επιστρέφει
Σε δύσκολο... φεγγάρι βρίσκεται το τελευταίο διάστημα ο όμιλος Motor Oil, καθώς συνέπεσαν πολλές αρνητικές εξελίξεις που επηρέασαν και τη μετοχή, η οποία την περασμένη εβδομάδα έπεσε κάτω από τα 20 ευρώ για πρώτη φορά από τις 5 Δεκεμβρίου 2022, που σημαίνει ότι βρίσκεται σε χαμηλά 23 μηνών. Η μετοχή είχε απώλειες 7,60% τον Οκτώβριο, ανεβάζοντας την πτώση σε επίπεδο 10μήνου 2024 στο -17,30%. Θυμίζουμε ότι το πρώτο χτύπημα ήταν η φορολόγηση των υπερκερδών, κατόπιν, τον περασμένο Αύγουστο ανακοινώθηκε η διαγραφή της μετοχής από το δείκτη MSCI Standard Greece, μετά ήρθε η πυρκαγιά στο διυλιστήριο και ύστερα, πιο πρόσφατα, ανακοινώθηκε το πρόστιμο από την Επιτροπής Ανταγωνισμού.
«Έκατσαν» πολλά αρνητικά που επηρέασαν και τη μετοχή, όμως για όποιον θέλει να βλέπει μακροπρόθεσμα, ο όμιλος έχει εξαιρετικές προοπτικές. Ο όμιλος Motor Oil διαθέτει το πιο σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη με εξαιρετική απόδοση κεφαλαίων συγκριτικά με ομοειδείς επιχειρήσεις διεθνώς, ενώ έχει διαχρονικά και σταθερά την καλύτερη και πιο γενναία μερισματική πολιτική, καθώς στα 23 χρόνια που βρίσκεται στο Χ.Α. έχει σταθμισμένη μέση μερισματική απόδοση 6,7%.