Διώρυγα Σουέζ: Φόβοι για μεγάλες ελλείψεις ειδών πρώτης ανάγκης - Σοκ στην παγκόσμια οικονομία [vids]
Αστρονομικές είναι οι οικονομικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, λόγω της προσάραξης του φορτηγού πλοίου «Ever Given» στο 151ο χιλιόμετρο της παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ που έχει μπλοκάρει την διέλευση για έβδομη συνεχή ημέρα. Οι αιγυπτιακές αρχές δίνουν μάχη με το χρόνο για την αποκόλληση του γιγαντιαίου σκάφους, του οποίου λειτουργούν ξανά πηδάλιο και προπέλα λειτουργούν, ενώ η πρύμνη έχει μετακινηθεί ελαφρά.
Όπως μεταδίδει το Open, καθημερινά από το κανάλι διέρχονται προϊόντα αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Το κλείσιμο του περάσματος, έχει προκαλέσει στις αιγυπτιακές αρχές ζημία 14 εκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα σε τέλη διοδίων.
Έως και 369 υπολογίζονται τα πλοία που παραμένουν εγκλωβισμένα στη Διώρυγα του Σουέζ, περιμένοντας την αποκόλληση του μεγάλου φορτηγού πλοίου «Ever Given». Αυτό αναφέρει ο πρόεδρος της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία. Όπως ο ίδιος τονίζει, 25 από αυτά τα πλοία είναι πετρελαιοφόρα. Μέχρι τώρα, παρά τις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλλουν οι αιγυπτιακές αρχές, με τη συμβολή 14 ρυμουλκών πλοίων και με εκσκαφή άμμου από το σημείο, δεν έχει επιτευχθεί η αποκόλληση του τεράστιου πλοίου, μήκους 400 μέτρων και πλάτους 59 μέτρων που έχει κόψει στα δύο τη θαλάσσια αρτηρία.
Να σημειωθεί ότι ο Αιγύπτιος Πρόεδρος Άμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι έδωσε εντολές, στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί με τους μέχρι τώρα μεθόδους η επίλυση του προβλήματος, να ξεκινήσουν οι προετοιμασίες να εφαρμοστεί το τρίτο αναγκαίο αλλά πιο δύσκολο σενάριο της απομάκρυνσης φορτίου από το πλοίο προκειμένου να επιτευχθεί η αποκόλλησή του, γεγονός που θα απαιτήσει πολλές μέρες.
Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ αποτελεί την πιο σύντομη θαλάσσια διαδρομή -7.000 χλμ- από Ασία προς Ευρώπη, με την άλλη εναλλακτική τον περίπλου από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και την Αφρική, να παρατείνει το ταξίδι των πλοίων έως και δύο εβδομάδες, αυξάνοντας την διαδρομή στα 20.000 χιλιόμετρα και συνεπώς την κατανάλωση καυσίμων. Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η πετρελαϊκή αγορά μπορεί να απορροφήσει τους κραδασμούς μόνο βραχυπρόθεσμα. Ήδη, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εξετάζουν εναλλακτικές διαδρομές.
Ανάμεσα στα συνολικά 320 εγκλωβισμένα πλοία, βρίσκονται και 16 ελληνικά, τα οποία είναι αγκυροβολημένα στις δυο άκρες του καναλιού.
Φόβοι για ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης
Εάν ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ κρατήσει για πολύ καιρό, εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να παρουσιαστούν ελλείψεις σε χαρτιά υγείας, καφέ, έπιπλα και μια σειρά άλλων εισαγόμενων προϊόντων. Ο Λας Γένσεν, αναλυτής του container-shipping στη Δανία, σημειώνει χαρακτηριστικά στην ιστοσελίδα Business Insider, ότι «θα μπορούσε να επηρεάσει ό,τι βλέπεις στα ράφια των καταστημάτων», καθώς μέσω του καναλιού του Σουέζ διακινείται περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου: από αργό πετρέλαιο έως στιγμιαίο καφέ.
Αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι έχουν μπλοκαριστεί αγαθά, αξίας 9,6 δισ. δολαρίων. Προβλήματα στο παγκόσμιο εμπόριο προϋπήρχαν του τρέχοντος περιστατικού, λόγω και των αναταράξεων που είχαν προκληθεί από την πανδημία του κορονοϊού. Μάλιστα μεγάλες εταιρείες, όπως η Νike, η Toyota και η Samsung, έχουν κατά καιρούς υποστεί σημαντικές ζημιές λόγω της έλλειψης πρώτων υλών.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χαρτιού υγείας στις ΗΠΑ, η Suzano S.A., παραδέχθηκε προσφάτως στο Bloomberg ότι το «μπλοκάρισμα» στο Σουέζ θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις ξύλου και επομένως στη διαθεσιμότητα χαρτιών τουαλέτας. Μερικοί έχουν αποθηκεύσει χαρτιά υγείας και οικιακά είδη λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Ωστόσο, θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν μια παρόμοια κατάσταση, όπως πριν από ένα χρόνο, όταν η ζήτηση χαρτιού υγείας ήταν στα ύψη.
Ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό, οι τιμές του χαρτιού τουαλέτας μπορεί να αυξηθούν καθώς λόγω της μεγάλης ανόδου στις τιμές για αποστολή στο εξωτερικό. Αντίστοιχα προβλήματα είναι πιθανό να προκύψουν και στα φορτία καφέ, από τα οποία επηρεάζεται περισσότερο η Ευρώπη, καθώς η πλειονότητα των εισαγωγών της Γηραιάς Ηπείρου προέρχεται από το Βιετνάμ.
Εκτός από τον καφέ τα χαρτιά υγείας, άμεσος είναι ο κίνδυνος για «ανάφλεξη« στην τιμή των καυσίμων, η οποία ήδη τείνει προς αύξηση, λόγω και της μειωμένης παραγωγής από τις χώρες – μέλη του ΟΠΕΚ. Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, καθυστερήσεις αναμένονται στις παραδόσεις επίπλων.
Οι επιπτώσεις στην Ελλάδα
«Εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης του γιγαντιαίου container ship στη Διώρυγα του Σουέζ δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια». Αυτό αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης σχετικά με το ναυτικό συμβάν στη Διώρυγα του Σουέζ.
Όπως αναφέρει αναλυτικά ο κ. Κορκίδης: «Η προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις δημιουργεί καθυστέρηση 2 εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων. Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία με φορτία συνολικής αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων, ενώ το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δισ. δολάρια. Ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του "congestion" στο Σουέζ.
Ήδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια. Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας δέχεται η ενεργειακή αγορά. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, από τη πλευρά της Μεσογείου είναι πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαϊτζάν, με προορισμό την Ασία. Οι εταιρίες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.
Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ μήκους 120 μιλίων αποτελεί την ταχύτερη διαδρομή ναυσιπλοΐας που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, ενώ αποτελεί την κύρια πηγή συναλλάγματος και ένα ζωτικό φορέα για την αιγυπτιακή οικονομία. Τα μηνιαία έσοδά που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων. Θα περιμένουμε τις εξελίξεις στον τρόπο και χρόνο αποκόλλησης του πλοίου, ώστε να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τις οικονομικές επιπτώσεις μέχρι να είναι και πάλι διαθέσιμη στη παγκόσμια ναυσιπλοΐα η μεγαλύτερη Διώρυγα του κόσμου».