ΔΑΑ: Αυξημένα κέρδη 97,1 εκατ. στο α’ εξάμηνο και σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης
Kατά την περίοδο του 1ου εξαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16,0% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023.
Με αύξηση κερδών κατά 15,2% μετά από φόρους, αύξηση της επιβατικής κίνησης και θετική δυναμική των εμπορικών δραστηριοτήτων έκλεισε το α' εξάμηνο το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα για το εξάμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024 η εταιρεία «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε.» ανακοίνωσε :
• Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 42,3 εκατ. ευρώ ή 16,8% σε 293,6 εκατ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2024, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 16,0% καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
• Το Προσαρμοσμένο EBITDA1,2 ανήλθε σε 183,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 62,5%.
• Τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 12,8 εκατ. ευρώ σε 97,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,2% σε σχέση με 84,3 εκατ. ευρώ το 1 ο εξάμηνο του προηγούμενου έτους.
Υγιής Χρηματοοικονομική θέση με καθαρό χρέος ύψους 781,3 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA ύψους 2,0x.
Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση
Συνολικά, κατά την περίοδο του 1ου εξαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16,0% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 8,6% και 19,5% αντίστοιχα.
Τα επίπεδα επιβατικής κίνησης που καταγράφηκαν είναι ενδεικτικά της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, με τη δυναμική των τριών πρώτων μηνών του έτους να συνεχίζεται και στην τρέχουσα θερινή περίοδο. Η ισχυρή τάση της επιβατικής κίνησης επιβεβαιώνει την επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών και της επιβατικής κίνησης, την ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού, καθώς και την υγιή δυναμική των ταξιδιών αναψυχής.
Έσοδα και λοιπά εισοδήματα
Κατά το 1ο εξάμηνο του 2024, το σύνολο εσόδων και λοιπών εισοδημάτων αυξήθηκε κατά Euro42,3 εκατ. ή 16,8%, σε Euro293,6 εκατ. από Euro251,3 εκατ. το 1 ο εξάμηνο του 2023, με όλες τις κατηγορίες εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση.
Ειδικότερα, τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε Euro223,4 εκατ., υψηλότερα κατά 16,1% σε σχέση με το 1 ο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 16,0% η οποία συντέλεσε στην αύξηση των εσόδων από τις Αεροπορικές Χρεώσεις, ενώ το επίπεδο των Αεροπορικών Χρεώσεων παρέμεινε σταθερό.
Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε Euro70,2 εκατ., υψηλότερα κατά 19,2% σε σύγκριση με το 1 ο εξάμηνο του 2023 γεγονός που οφείλεται στη σημαντική ενίσχυση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες που αυξήθηκαν με ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ποικιλίας σε επίπεδο εμπορικών brands και νέων concept, σε συνδυασμό με την επίτευξη επιτυχημένων εμπορικών συμβάσεων. Όσον αφορά στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων, η αύξηση των εσόδων ήταν, επίσης, μεγαλύτερη της αύξησης της κίνησης, κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα (Ο&D), της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης.
Λειτουργικά Έξοδα
Τα λειτουργικά έξοδα για το 1ο εξάμηνο του έτους ανήλθαν σε Euro102,7 εκατ., αυξημένα κατά Euro16,1 εκατ. ή 18,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κυρίως λόγω:
(α) των πρόσθετων πόρων (προσωπικό της Εταιρείας και υπηρεσίες από τρίτους) που απαιτήθηκαν για τη διαχείριση της αυξημένης κίνησης σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους,
(β) των προσαρμογών των συμβατικών αντιτίμων διαφόρων συμβάσεων ανάθεσης εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες (όπως για παράδειγμα συμβάσεις για την ασφάλεια και την καθαριότητα), οι οποίες αντιμετώπισαν την επανενεργοποίηση των αυξήσεων που σχετίζονται με την αναγνώριση των «τριετιών», σε συνδυασμό με τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο του 2024, καθώς και την αύξηση των μισθών του προσωπικού της Εταιρείας.
(γ) της αύξησης του μεταβλητού τμήματος της Αμοιβής Χορήγησης Δικαιωμάτων, λόγω της υψηλής κερδοφορίας του προηγούμενου έτους.
Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA)
Κατά το 1 ο εξάμηνο του 2024, ως αποτέλεσμα της πορείας των εσόδων και λοιπών εισοδημάτων και των λειτουργικών δαπανών, τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε Euro190,9 εκατ., ήτοι αυξήθηκαν κατά Euro26,2 εκατ. ή 15,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Η επίδοση αυτή αντικατοπτρίζει τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με την ισχυρή δυναμική των εμπορικών δραστηριοτήτων συμπεριλαμβανομένης της επιβάρυνσης από τα αυξημένα κόστη για την διασφάλιση της υψηλής ποιότητας των υπηρεσιών μας, οδηγώντας σε διατήρηση του υψηλού περιθωρίου Προσαρμοσμένου EBITDA.
Αποσβέσεις
Οι αποσβέσεις για τους πρώτους έξι μήνες του έτους ανήλθαν σε Euro39,6 εκατ. αυξημένες κατά Euro1,7 εκατ. σε σχέση με τα Euro37,9 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του προηγούμενου έτους.
Χρηματοοικονομικά Έξοδα
Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν σε Euro24,4 εκατ., υψηλότερα κατά Euro4,8 εκατ., ή 24,6% σε σχέση με το 1 ο εξάμηνο 2023, κυρίως λόγω α) πρόσθετων δαπανών για τόκους μετά την αλλαγή του ανώτατου ορίου αντιστάθμισης επιτοκίων από 0% που ίσχυε το 1 ο εξάμηνο του 2023 σε 2,5% το 2024 για σημαντικό μέρος του χρέους του Κοινού Δανείου, β) αυξημένου χρηματοοικονομικού κόστους λόγω πρόσθετων κεφαλαιουχικών δαπανών που χρηματοδοτούνται από τραπεζικά δάνεια, γ) αυξημένων αποσβέσεων που προέκυψαν από νέα μέσα αντιστάθμισης (hedging), το κόστος των οποίων καταβλήθηκε εντός του 2023 και δ) χαμηλότερων εσόδων από τόκους επί των ταμειακών διαθεσίμων σε σχέση με το 2023.
Κερδοφορία
Τα Κέρδη προ Φόρων το 1 ο εξάμηνο του 2024 ανήλθαν σε Euro126,9 εκατ. έναντι Euro107,3 εκατ. το 1 ο εξάμηνο του 2023. Οι φόροι εισοδήματος αυξήθηκαν κατά Euro6,9 εκατ. ή 29,9% σε Euro29,9 εκατ. το 1 ο εξάμηνο του 2024 από Euro23,0 εκατ. το 1 ο εξάμηνο του 2023. Ως εκ τούτου, τα Κέρδη Μετά από Φόρους του 1 ου εξαμήνου 2024 ανήλθαν σε Euro97,1 εκατ., ήτοι Euro12,8 εκατ. υψηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Προοπτικές
Όπως σημειώνει η διοίκηση, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, η επιβατική κίνηση σημείωσε σημαντική αύξηση της τάξης του 16,0% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Μελλοντικά, αναμένουμε σταδιακή επιστροφή σε μονοψήφια ποσοστά αύξησης κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους. Συνολικά, για όλο το 2024 αναμένουμε χαμηλό διψήφιο ποσοστό αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Οι τάσεις αναφορικά με την επιβατική κίνηση του 2024, σε συνδυασμό με τις διαρκείς επιτυχημένες εμπορικές επιδόσεις και με τις απαιτήσεις για πρόσθετους πόρους, αναμένεται να επηρεάσουν την τάση των συνολικών οικονομικών επιδόσεων του έτους.
Η ισχυρή οικονομική επίδοση υποστηρίζεται εν μέρει από την αξιοποίηση του προς ανάκτηση Μεταφερόμενου Ποσού (Carry Forward Amount), το οποίο σταδιακά μειώνεται.
Για το έτος 2024, θα διατηρήσουμε υψηλό επίπεδο περιθωρίου προσαρμοσμένων κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (Adjusted EBITDA margin) το οποίο θα υπερβαίνει το 60%. Συνεχίζουμε να διερευνούμε ένα πλήρες φάσμα επιχειρησιακών πρωτοβουλιών για τη βέλτιστη δυνατή εξισορρόπηση του επιπέδου εξυπηρέτησης και των οικονομικών επιδόσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχή αύξηση της ζήτησης για πραγματοποίηση πτήσεων καθώς και τη προσφερόμενη χωρητικότητα της εναέριας κυκλοφορίας εκ μέρους του διαχειριστή της, η Εταιρεία υπέβαλε αίτημα και έλαβε την έγκριση της Αρμόδιας Αρχής για τη μεταβολή της κατηγορίας του αεροδρομίου από «μη Συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο 2025, έτσι ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης με ισόρροπο και ελεγχόμενο τρόπο.
Σε συνέχεια της απόφασης που ανακοινώθηκε στις 2 Ιουλίου 2024, ο ΔΑΑ θα προσαρμόσει το Τέλος Εξυπηρέτησης Επιβατών (ΤΕΕ), προκειμένου να αντισταθμίσει πλήρως τη σχετική μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), η οποία αναμένεται από την 1η Νοεμβρίου 2024, σύμφωνα με τον Νόμο 4465/2017. Η υλοποίηση του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών.
Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του Προγράμματος, επίσης προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους. Τέλος, επιβεβαιώνουμε την πρόθεσή μας να προτείνουμε τη διανομή στους Μετόχους μας του μέγιστου επιτρεπόμενου ποσοστού των κερδών της Εταιρείας.