Crash test στις τιμές των ακτοπλοϊκών - Πόσο θα κοστίσει το πασχαλινό ταξίδι για τα νησιά
Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις στα εισιτήρια των πλοίων βρίσκονται οι ταξιδιώτες από 1η Μαΐου εξαιτίας εξαιτίας των τελών καυσίμων ρύπων

Ακριβότερα έως και 3% πλήρωσαν φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι εκδρομείς του Πάσχα που θέλησαν να περάσουν τις Άγιες ημέρες στα νησιά ενώ όπως φαίνεται ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν οι αδειούχοι του καλοκαιριού που θα θελήσουν να ταξιδέψουν με το πλοίο καθώς οι τιμές θα ανέβουν ακόμα περισσότερο με το που μπει ο Μάιος.
Ενδεικτικά στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο ήταν στα 50 ευρώ το 2024 ενώ φέτος η τιμή είναι στα 51 ευρώ.
Στη γραμμή Πειραιάς-Σαντορίνη το κόστος ατομικού εισιτηρίου ήταν το 2024 στα 58 ευρώ ενώ φέτος ανέβηκε στα 59 ευρώ.
Για τη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο ήταν στα 91 ευρώ το 2024 ενώ το 2025 αγγίζει τα 93 ευρώ.
Αν και ακόμα οι εταιρείες δεν έχουν προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις οι τουριστικοί πράκτορες εκτιμούν πως οι αυξήσεις θα είναι της τάξεως του 8% με 10% από την 1η Μαΐου χωρίς όμως να αποκλείουν το ενδεχόμενο να αγγίξουν και το 15%.
«Οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά που θα έχουν τα μικρά νησιά θα είναι από 1η Μαΐου εφόσον στην Κρήτη έχει συμβεί η αύξηση από 1η Ιανουαρίου άρα τρέχουμε με αυτή την αύξηση. Το ζητούμενο είναι ότι βλέποντας τις τιμές και με τα παράπονα των ταξιδιωτών αναλύουμε το ναύλο αν δηλαδή το 9% στην αύξηση του καυσίμου για τα συμβατικά και όχι για τα ταχύπλοα έχει ελεγχθεί για να δούμε που πάνε οι τιμές και πως θα εξελιχθούν. Έπρεπε κανονικά το ποσοστό να κοστολογηθεί στο κόστος του τμήματος των δαπανών όχι να αυξηθούν όλοι οι ναύλοι» μας αναφέρει ο πρόεδρος Ομοσπονδίας Συνδέσμων τουριστικών – ταξιδιωτικών γραφείων Ελλάδος Λύσανδρος Τσιλίδης.

Οι αυξήσεις που έχουν προαναγγείλει οι ακτοπλόοι οφείλονται στο νέο ρυθμιστικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και θείου της επιβατηγού ναυτιλίας.
Το νέο καύσιμο που θα χρησιμοποιούν πλέον τα πλοία, το λεγόμενο MGO (Marine Gas Oil), είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (HFO) το οποίο είναι και πιο ακριβό κατά 35%, κάτι που σημαίνει ότι το λειτουργικό κόστος τον πλοίων ανεβαίνει κάτι το οποίο αναμένεται να συμπαρασύρει και τα ακτοπλοϊκά.

Υπό τον φόβο νέων αυξήσεων
Ενδεικτικά σε περίπτωση που η αύξηση φτάσει το 10% μια 4 μελής οικογένεια με αυτοκίνητο θα πληρώσει για το δρομολόγιο Πειραιάς - Σαντορίνη με συμβατικό πλοίο 806,30 ευρώ μετ' επιστροφής από 733 ευρώ που κοστίζουν τα ακτοπλοϊκά σήμερα.
Αντίστοιχα για τη γραμμή Πειραιάς - Ρόδος η τιμή εκτοξεύεται στα 1.156 ευρώ από 1.051 ευρώ που είναι σήμερα το κόστος.
Για τη γραμμή Πειραιάς - Χανιά η τιμή θα διαμορφωθεί στα 720,50 ευρώ από 655 ευρώ σήμερα ενώ από Πειραιά για Μυτιλήνη 4 άτομα με αυτοκίνητο θα πληρώσουν μετ' επιστροφής 750,20 ευρώ από 682 ευρώ.
«Η αύξηση μπορεί να φτάσει το 13-15% αν και γίνονται διαπραγματεύσεις να ελεγχθεί το κόστος των εισιτήριων με υποστήριξη από την πολιτεία. Ζητάμε εσπευσμένα οποιαδήποτε ανακοίνωση να ξεκαθαρίσει το τοπίο άμεσα» συμπληρώνει ο Λύσανδρος Τσιλίδης.
Κυβερνητική παρέμβαση για τα ακτοπλοϊκά
Αντίδοτο στις επερχόμενες αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά αναμένεται να δώσουν τα μέτρα στήριξης που ανακοινώθηκαν από την Κυβέρνηση και έχουν ως κεντρικό άξονα τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% για έναν χρόνο.
Η σχετική τροπολογία προβλέπει ότι μειώνονται κατά ποσοστό 50% από την 1η Μαΐου και για χρονικό διάστημα ενός έτους:
- Το ειδικό ανταποδοτικό τέλος χρήσεως λιμένα υπέρ των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμένων επιβίβασης και αποβίβασης, για τους επιβάτες των πάσης φύσεως επιβατηγών, επιβατηγών - οχηματαγωγών και υδροπτερύγων πλοίων γραμμών εσωτερικού.
- Το τέλος χρήσης λιμένα οχημάτων επιβιβαζομένων ή αποβιβαζομένων σε πλοίο ή από πλοίο γραμμών εσωτερικού, χωρίς να θίγονται τα τέλη επιβατών.
- Τα μνημονευόμενα ανταποδοτικά δικαιώματα προσόρμισης. παραβολής, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των επιβατηγών πλοίων, πλην κρουαζιερόπλοιων.