Bράβευση για τα ελληνικά «Μήλα» στο Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου CINEMAMED 2021
Το έργο πραγματεύεται το χρονικό μιας επιδημίας, όταν ξαφνικά οι άνθρωποι μιας πόλης εμφανίζουν αμνησία.
Τα Μήλα, διαγωνίσθηκαν ανάμεσα σε 80 ταινίες στις Βρυξέλλες και κέρδισαν το πρώτο βραβείο της Επιτροπής Κριτικών στο Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου CINEMAMED 2021.
Σύμφωνα με την Επιτροπή: «η ταινία διακρίθηκε για την απλότητα της, τον ποιητικό της τρόπο και το χιούμορ της σ’ αυτήν την ανατροπή συγκίνησης, τρυφερότητας, κατανόησης, σ’ αυτήν την βουβή κραυγή». Πρωταγωνιστές του έργου είναι οι Άρης Σερβετάλης (ο πιο ταιριαστός ρόλος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη), η Σοφία Γεωργοβασίλη (η πολυτάλαντη), η Άννα Καλαϊτζίδου (η υπέροχη) και ο Αργύρης Μπακιρτζής ο οποίος (σύμφωνα με τον Χρήστο Νίκου) ενσαρκώνει έναν ιδανικό γι' αυτόν ρόλο χάρη στη σεβάσμια επιβλητική του φυσιογνωμία και τη χαρακτηριστική, σπηλαιώδη φωνή του.
Μέσα σε μια παγκόσμια πανδημία που προκαλεί ξαφνική αμνησία, οι μη «αναγνωρισθέντες» ασθενείς ακολουθούν ένα πρόγραμμα ανάρρωσης που έχει σχεδιαστεί για να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν νέες ταυτότητες. Η ταινία είναι μια σπουδή στο ανθρώπινο τραύμα που προκαλεί η απώλεια.
Ο Χρήστος Νίκου, ήταν βοηθός του Γιώργου Λάνθιμου στον «Κυνόδοντα». Ο ίδιος, μετά την προβολή της ταινίας, απάντησε σε ερωτήσεις του βελγικού κοινού, διαχωρίζοντας τη θέση του από τη ματιά των νέων Ελλήνων σκηνοθετών. Τόνισε (δείχνοντας χαρακτηριστικά το κινητό του) το πόσο εύκολα «σβήνει κανείς» στην ψηφιακή εποχή. Οι άνθρωποι ξεχνάμε εύκολα. Ο κύριος Νίκου αιτιολόγησε την επιλογή του χρονικού της ταινίας κάπου μεταξύ 70's και 80's. «Στην αναλογική δηλαδή εποχή των Polaroid, των κασετοφώνων, των Discotek και των χειρόγραφων σημειωμάτων, όπου ο μελαγχολικός Άρης Σερβετάλης, πιστός στη δική του αλήθεια, κουβαλά μια τραυματισμένη αναλογική καρδιά. Tα μήλα άλλωστε βελτιώνουν τη μνήμη, όπως μας έλεγαν οι Πατεράδες κι οι Δάσκαλοί μας».
H Υπόθεση
Στο έργο, η επιδημία προκαλεί αμνησία στους ανθρώπους. Ο Άρης, ένας άνδρας κοντά στα 40, βρίσκεται να ακολουθεί ένα πρόγραμμα αποκατάστασης που έχει σχεδιαστεί ειδικά γι' αυτόν (ωραίο θέμα) προκειμένου να δημιουργήσει ένας αμνησιακός μια καινούργια ζωή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει καθημερινές αποστολές (επίκαιρο) που είναι ηχογραφημένες από τους γιατρούς του. Μετά την ολοκλήρωση κάθε αποστολής, ο Άρης βγάζει μια φωτογραφία polaroid ως αποδεικτικό στοιχείο (διαφορετικό αλλά θυμίζει και λίγο Memento). Tη στιγμή που προσπαθεί να φτιάξει μια νέα ζωή και αναμνήσεις θα συναντήσει την Άννα, μια γυναίκα που είναι στο ίδιο πρόγραμμα (μια πολύ ωραία ταινία είναι και η Αίσθηση του Έρωτα, 2011 Perfect Sense - έχει να κάνει πρώτα με τις αισθήσεις και μετά - πολύ σημαντικό - με τα αισθήματα των ανθρώπων).
Ο Χρήστος Νίκου σκηνοθετεί για πρώτη φορά ταινία μεγάλου μήκους. Τα «Μήλα», είναι επίκαιρα, λόγω και της όλης κατάστασης που ζούμε. Η περίοδος της πανδημίας μας έκανε να αναθεωρήσουμε πολλά πράγματα και να ψάξουμε καλύτερα τους εαυτούς μας και τους ανθρώπους. Οτιδήποτε συμβαίνει γύρω μας, μας επηρεάζει. O φωτισμός και οι εικόνες του έργου δημιουργούν ατμόσφαιρα.
https://www.youtube.com/watch?v=YMXxIDNa8Rw