Bloomberg: Σε Χίο και Λέσβο τα νέα hotspots παράνομης διακίνησης ρωσικού πετρελαίου
Η εναλλαγή φορτίων ρωσικών καυσίμων μεταξύ δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα έχει μεταφερθεί σε νέα hotspots στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας.
Στο μικροσκόπιο του διεθνούς πρακτορείου ειδήσεων Bloomberg παραμένει ο λεγόμενος «μαύρος στόλος» που διακινεί λαθραία ρωσικό πετρέλαιο, παρακάμπτοντας τις δυτικές κυρώσεις. Η Ελλάδα έχει βρεθεί, εδώ και έναν χρόνο, στο επίκεντρο του λαθρεμπορίου ρωσικού πετρελαίου, καθώς τα κυκλώματα εκμεταλλεύονταν τον απάνεμο λακωνικό κόλπο, που είχαν μετατρέψει σε «βενζινάδικο», αξιοποιώντας τις προβλέψεις του δικαίου της θάλασσας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, μετά τον λακωνικό κόλπο, η παράνομη διακίνηση και μετάγγιση ρωσικού πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο σε δεξαμενόπλοιο, τακτική που «σβήνει» τη ρωσική προέλευση του καυσίμου και παρακάμπτει τις κυρώσεις, έχει μεταφερθεί στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Χίου και της Λέσβου.
Περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια το μήνα ντίζελ, μαζούτ και άλλα προϊόντα πετρελαίου μεταγγίζονται κοντά στα νησιά Λέσβος και Χίος στο Αιγαίο, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa, γράφει το Bloomberg. Η περιοχή έγινε δημοφιλής αφότου το ελληνικό ναυτικό ανακοίνωσε ασκήσεις γύρω από τον Λακωνικό Κόλπο, που προηγουμένως ήταν η Νο. 1 τοποθεσία για την πρακτική αυτή στην Ευρώπη.
Λαθρεμπόριο αλλά και κίνδυνοι για το περιβάλλον
Η αύξηση των μεταγγίσεων ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο μέσα και γύρω από την Ευρώπη έχει εγείρει περιβαλλοντικές ανησυχίες λόγω των ερωτηματικών σχετικά με την ασφάλεια των εμπλεκόμενων πλοίων.
Η πρακτική μπορεί να βοηθήσει να συγκαλυφθεί η προέλευση του πετρελαίου, συμβάλλοντας στην παράκαμψη των κυρώσεων.
Η μεταφορές καυσίμων από πλοίο σε πλοίο εξακολουθεί να γίνεται κοντά στον Λακωνικό Κόλπο, αλλά με πολύ μειωμένο ρυθμό από τότε που ξεκίνησαν οι ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού .
Στις αρχές του 2024 είχε προκληθεί σάλος από την αποκάλυψη ότι στα ανοιχτά του λακωνικού κόλπου που είναι περιοχή διεθνών υδάτων, άρα εκτός της δικαιοδοσίας της Ελλάδας, είχε στηθεί ένα παράνομο εν πλώ «βενζινάδικο», όπου δεξαμενόπλοια μετάγγιζαν ρωσικό αργό πετρέλαιο με φορτία από άλλες πηγές, τεχνική που παρέκαμπτε τις κυρώσεις στο ρωσικό αργό πετρέλαιο και άφηνε τεράστια περιθώρια κέρδους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ είχαν επισημάνει στην Αθήνα το πρόβλημα με την ελληνική κυβέρνηση να βρίσκει τη λύση με τις κυλιόμενες ΝΟΤΑΜ για χρήση του λακωνικού κόλπου ως πεδίου ασκήσεων του Πολεμικού Ναυτικού με αληθινά πυρά, κάτι που απαγόρευε την ναυσιπλοΐα, άρα και την μετάγγιση λαθραίου πετρελαίου.
Κάπως έτσι, τα κυκλώματα μετέφεραν την «επιχείρηση» σε άλλα σημεία του Αιγαίου Πελάγους και μάλιστα σε διεθνή ύδατα, όπου κανένα κράτος δεν μπορεί να παρέμβει.