Black Friday 2022: Αναλυτικά το ωράριο των καταστημάτων - Τι επιλέγουν φέτος οι καταναλωτές και πόσα θα ξοδέψουν
H πλειοψηφία των καταστημάτων θα έχει ωράριο από τις 09:00 π.μ. μέχρι τις 21:00 μ.μ..
Τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου σε όλη την επικράτεια από τις 11:00 έως τις 20:00, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Επίσης, τη Δευτέρα 28/11/2022 είναι η Cyber Monday και οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλες προσφορές σε ποικιλία προϊόντων, με την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό.
Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων
Στην Αθήνα:
Τα περισσότερα καταστήματα παραμένουν ανοιχτά μεταξύ 09:00 - 21:00, εκτός από εκείνα που εφαρμόζουν σπαστό ωράριο, μεταξύ 09:00 - 14:30 και 17:30 - 21:00.
Στα καταστήματα εντός των εμπορικών κέντρων, το ωράριο λειτουργίας είναι 10:00 – 21:00.
Κυριακή με ανοιχτά μαγαζιά
Μετά από αλλεπάλληλες ανατροπές, αυτή την Κυριακή 27 Νοεμβρίου τα μαγαζιά θα μπορέσουν να ανοίξουν με τις προσφορές τις Black Friday να συνεχίζονται.
Εάν και η λειτουργία των καταστημάτων για την ερχόμενη Κυριακή δεν είναι υποχρεωτική, τα περισσότερα πολυκαταστήματα έχουν επιβεβαιώσει ότι θα παραμείνουν ανοιχτά την Κυριακή, με το ωράριο να διαμορφώνεται μεταξύ 11:00 και 20:00.
Ειδικότερα, αυτές τις ώρες θα λειτουργήσουν τα παρακάτω πολυκαταστήματα:
- Attica, The Department Store
- Τhe Mall Athens
- Golden Hall
- Athens Metro Mall
- Avenue
- McArthurGlenn
Περιορισμένη η καταναλωτική δαπάνη - Ψωνίζουν κυρίως οι νέοι
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας, το 20% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι θα αγοράσει προϊόντα την περίοδο της Βlack Friday. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στις ηλικίες 18-44 ετών και ειδικά στο ηλικιακό γκρουπ 25-35 ετών όπου φτάνει το 32%. Αντίθετα τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 18%.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι από το 20% που θα πραγματοποιήσει αγορές την περίοδο της Black Friday, το 7%, δηλαδή περίπου 1 στους 3, θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του για τα Χριστούγεννα την περίοδο της Black Friday.
Το εύρος της κατά κεφαλήν δαπάνης στο τριήμερο προσφορών κυμαίνεται μεταξύ 65 και 146 ευρώ και σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση η συνολική δαπάνη υπολογίζεται να κινηθεί άνω των 120 εκατ. ευρώ.
3 στους 4 καταναλωτές θέλουν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ
Όπως αναφέρει μιλώντας το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδρυτής της Ierax Analytix, Χάρης Λαλάτσης αν και η Black Friday συνηθίζεται να είναι μια μέρα αφιερωμένη σε αγορές κυρίως ηλεκτρονικών συσκευών, εφέτος θα είναι διαφορετική, ελέω πληθωριστικών τάσεων, με τους καταναλωτές να προτιμούν τις προσφορές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ προκειμένου να αποθηκεύσουν - κυρίως τρόφιμα - για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται για τα νοικοκυριά.
Έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix σε 890 άτομα πανελλαδικά, 18 έως 60 ετών και με ισορροπία στο φύλο, από 16 έως 21 Νοεμβρίου έδειξε ότι 3 στους 4 καταναλωτές θέλουν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι αντίστοιχο ήταν και το περυσινό ποσοστό σε έρευνα που πραγματοποίησε η ierax analytix.
«Η σημαντική διαφορά σε σχέση με πέρυσι είναι πως ενώ το 2021 οι καταναλωτές ήθελαν Black Friday από τα σούπερ μάρκετ για να αγοράσουν καθαριστικά, κρασιά και προϊόντα ενόψει Χριστουγέννων, φέτος θέλουν να αγοράσουν τρόφιμα μακράς διάρκειας και κατεψυγμένα» τονίζει ο κ. Λαλάτσης.
Την ίδια ώρα, 67% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι θα αγόραζαν από τα σούπερ μάρκετ περισσότερα προϊόντα από όσα χρειάζονται για να τα αποθηκεύσουν, 28% θα αγόραζαν μόνο όσα χρειάζονται ενώ 6% δεν θα αγόραζαν κάτι.
Από τα συμπεράσματα της έρευνας, σύμφωνα με τον κ. Λαλάτση, προκύπτει «η ανάγκη τα σούπερ μάρκετ να συμμετάσχουν δυναμικά στη ετήσια γιορτή της Black Friday καθώς οι καταναλωτές, λόγω των έντονων πληθωριστικών πιέσεων και του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος, εκμεταλλεύονται τη συγκεκριμένη περίοδο για να αγοράσουν κυρίως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης παρά ηλεκτρονικές συσκευές.
«Το ποσοστό των καταναλωτών που θέλουν εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για να γεμίσει ψυγεία και αποθήκες, δείχνει το φόβο για το χειμώνα που έρχεται από τους καταναλωτές», σημειώνει ο ίδιος.
Συστάσεις από τον Συνήγορο του Καταναλωτή
«Οι καταναλωτές είναι εκείνοι που θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καθορίζουν τον χρόνο και το περιεχόμενο των αγορών τους με σύνεση, στη βάση των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών δυνατοτήτων τους και, πάντως, όχι υπό καθεστώς ψυχολογικής παρόρμησης», υπογραμμίζει ο Συνήγορος του Καταναλωτή με αφορμή τις εκπτωτικές περιόδους της Black Friday και της Cyber Monday.
Όπως σημειώνεται από την Ανεξάρτητη Αρχή, οι υπερβολικά ή οι ασυνήθιστα μεγάλες μειώσεις τιμών ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές, όπως για παράδειγμα η παραπλανητική πώληση απομιμητικών προϊόντων.
Επομένως, οι καταναλωτές, πλην των καλών τιμών, θα πρέπει να αναζητούν συνδυαστικά και άλλες εγγυήσεις ότι όντως πρόκειται να πραγματοποιήσουν μια συμφέρουσα και ασφαλή συναλλαγή από νόμιμα και έγκυρα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως ενδεικτικά:
- Ότι διατίθενται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του καταστήματος πλήρη ταυτοποιητικά στοιχεία: Εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική και ηλεκτρονική (email) διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας (που θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι κινητά), αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ (τον οποίο οι καταναλωτές ενθαρρύνονται να επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι, ανατρέχοντας στον σύνδεσμο: https://www.businessregistry.gr/publicity/index).
- Ότι παρέχεται ποικιλία εναλλακτικών τρόπων πληρωμής, συμπεριλαμβανόμενης της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων, και όχι μόνο η αντικαταβολή ή η τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό. Ειδικά η τραπεζική κατάθεση, εάν εμφανίζεται ως αποκλειστικός τρόπος πληρωμής και εάν, ταυτόχρονα, απαιτείται από τον έμπορο η προεξόφληση όλου του ποσού της αγοράς, θα πρέπει να προβληματίζει ιδιαιτέρως τους καταναλωτές και να τους καθιστά εξαιρετικά διστακτικούς.
- Ότι παρέχεται η δυνατότητα της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, καθώς και, σε ευδιάκριτο σημείο της ιστοσελίδας του εμπόρου, το link προς τη σχετική Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν από πριν ότι είναι ενεργό και ότι παραπέμπει στη σωστή υπερσύνδεση.
- Ότι δεν εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών- συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας, αλλά και ενδεχομένως δόλιων προθέσεων και θα πρέπει, συνεπώς, να αποτρέπουν τους καταναλωτές από την πραγματοποίηση μιας συναλλαγής, που ίσως εκ των υστέρων αποβεί επιζήμια.
Επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια εκπτωτικών περιόδων, τα δικαιώματα των καταναλωτών (υπαναχώρηση από εξ αποστάσεως ή εκτός εμπορικού καταστήματος συμβάσεις, δωρεάν επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ελαττωματικών ή μη αντίστοιχων με την παραγγελία προϊόντων, κ.λπ.) ισχύουν στο ακέραιο, χωρίς μονομερείς ή αυθαίρετες εξαιρέσεις από την πλευρά των εμπόρων.
Τέλος, επισημαίνεται πως, για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίσουν με κάποιον προμηθευτή σε σχέση με τα δικαιώματά τους, οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται για δωρεάν βοήθεια κατά περίπτωση στον Συνήγορο του Καταναλωτή (εάν η διαφορά είναι με έμπορο εντός Ελλάδας) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας (εάν η διαφορά είναι διασυνοριακή, με έμπορο που εδρεύει εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία και τη Νορβηγία).