BBC: Πρώτη υπερατλαντική πτήση με 100% πράσινα καύσιμα
Την πρώτη υπερατλαντική πτήση με χρήση μόνο εναλλακτικών καυσίμων θα πραγματοποιήσει σήμερα (28/11) η Virgin Atlantic. Το αεροπλάνο θα απογειωθεί από το Χίθροου του Λονδίνου στις 13.30 ώρα Ελλάδας με προορισμό το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC, τα αποκαλούμενα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (Sustainable Aviation Fuels ή SAF) μπορούν να παραχθούν από διάφορες πηγές, όπως καλλιέργειες, οικιακά απόβλητα και μαγειρικά έλαια.
Όπως αναφέρει το BBC, για την συγκεκριμένη πτήση, ένα Boeing 787 θα είναι γεμάτο με 50 τόνους SAF. Χρησιμοποιούνται δύο τύποι, με το 88% να προέρχεται από απόβλητα λιπών και το υπόλοιπο από τα απόβλητα της παραγωγής καλαμποκιού στις ΗΠΑ.
Οι αεροπορικές εταιρείες θεωρούν ότι η πτήση, η οποία υποστηρίζεται από κρατική χρηματοδότηση, αποδεικνύει ότι είναι δυνατός ένας πιο πράσινος τρόπος πτήσης.
Ωστόσο, η έλλειψη προμήθειας παραμένει πρόκληση, ενώ θα χρειαστεί άλλη τεχνολογία για να επιτευχθούν οι στόχοι εκπομπών.
Μετά από δοκιμή και ανάλυση, η πτήση εγκρίθηκε από τη ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας νωρίτερα αυτό το μήνα. Ορισμένες εταιρείες συμμετείχαν στο έργο, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευάστριας κινητήρων Rolls-Royce και του ενεργειακού κολοσσού BP.
Ο κλάδος των αερομεταφορών είναι ιδιαίτερα δύσκολο να απελευθερωθεί από τις ανθρακούχες εκπομπές, αλλά τα αφεντικά των αεροπορικών εταιρειών θεωρούν το SAF ως το πιο αποτελεσματικό διαθέσιμο εργαλείο για να συμβάλει στη μείωση των καθαρών εκπομπών του στο μηδέν.
Τα αεροπλάνα εξακολουθούν να εκπέμπουν άνθρακα όταν χρησιμοποιούν SAF, αλλά η βιομηχανία λέει ότι οι "εκπομπές του κύκλου ζωής" αυτών των καυσίμων μπορεί να είναι έως και 70% χαμηλότερες.
Τα SAF χρησιμοποιούνται ήδη σε μικρές ποσότητες, αναμεμειγμένα με το παραδοσιακό καύσιμο αεριωθουμένων, αλλά αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 0,1% των αεροπορικών καυσίμων που καταναλώνονται σε όλο τον κόσμο.
Σήμερα κοστίζουν περισσότερο από την κηροζίνη και παράγονται σχετικά μικρές ποσότητες. Τα αεροσκάφη επιτρέπεται συνήθως να χρησιμοποιούν μόνο μέχρι 50% σε ένα μείγμα.
Οι αεροπορικές εταιρείες θεωρούν την πρώτη πτήση μεγάλων αποστάσεων με χρήση 100% SAF ως σημαντικό ορόσημο. Αλλά οι ειδικοί λένε ότι τα καύσιμα αυτά δεν είναι μαγική λύση.
Ο Δρ Guy Gratton, καθηγητής αεροπορίας και περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Cranfield, δήλωσε: «Δεν μπορούμε να παράγουμε την πλειονότητα των αναγκών μας σε καύσιμα με αυτόν τον τρόπο, διότι απλά δεν έχουμε τις πρώτες ύλες. Και ακόμη και αν τις έχουμε, τα καύσιμα αυτά δεν είναι πραγματικά "καθαρά μηδενικά"».
Θεωρεί ότι η αυξανόμενη χρήση των SAF πρέπει να αντιμετωπιστεί ως «ένα σκαλοπάτι προς τις μελλοντικές, πραγματικά μηδενικές τεχνολογίες». Αυτές μπορεί να είναι «τα ηλεκτρονικά καύσιμα [τα οποία παρασκευάζονται με τη χρήση δεσμευμένου διοξειδίου του άνθρακα ή μονοξειδίου του άνθρακα, μαζί με υδρογόνο], μπορεί να είναι το υδρογόνο, μπορεί να είναι κάποιες τεχνολογίες που ακόμη έχουμε πραγματικά μόνο σε εργαστηριακό στάδιο».
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου σχεδιάζει να απαιτήσει το 10% των αεροπορικών καυσίμων να είναι SAF μέχρι το 2030.