Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Θέλετε να σας ψηφίσουμε; Γιατί;
Γράφει: Ο Παναγιώτης Παπαχατζής -Διευθύνων Σύμβουλος 4Ηats
Πιθανώς να έχετε δει το meme: τη στιγμή που ο αστροναύτης πατάει στο φεγγάρι και σκέφτεται «Επιτέλους μόνος», εμφανίζεται ένας δεύτερος αστροναύτης και του λέει «Γεια σας, είμαι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος».
Πράγματι, μια ματιά στον κύκλο μας θα αποκαλύψει έναν ή περισσότερους υποψηφίους στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου. Είτε με υποψήφιο δήμαρχο, είτε με υποψήφιο περιφερειάρχη, υπολογίζεται ότι χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα θα είναι υποψήφιοι για σύμβουλοι. Αριθμός διόλου ευκαταφρόνητος, αλλά μοιραία γεννά και το ερώτημα: ποιον να ψηφίσουμε;
Η απάντηση δεν είναι πάντα ούτε εύκολη ούτε αυτονόητη. Ο συγγενής μας ή ο γνωστός μας μπορεί να είναι εντελώς ακατάλληλος για δημόσιο αξίωμα. Από την άλλη, πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι ο υποψήφιος με το τυπικά άψογο βιογραφικό είναι κατάλληλος; Μέσα στην υπερπληθώρα συνδυασμών και υποψηφίων, πώς μπορεί να με πείσει κάποιος να τον ψηφίσω;
Το ίδιο άγχος ακριβώς έχουν και οι ίδιοι οι υποψήφιοι. Πώς να σας πείσουν να τους ψηφίσετε;
Αρχικά, το πρώτο βήμα για έναν υποψήφιο είναι να δημοσιοποιήσει την υποψηφιότητά του. Ας μην θεωρούμε δεδομένο πως μια ανακοίνωση στα social media ή μια δημοσίευση σε κάποιο τοπικό site αρκεί για να θυμάται ο ψηφοφόρος ποιος κατεβαίνει πού. Χρειάζεται πολύ πιο οργανωμένη και εντατική δουλειά προκειμένου το όνομα να ταυτιστεί με περιοχή και συνδυασμό, και να εντυπωθεί στον ψηφοφόρο.
Με τη δημοσιοποίηση, ο υποψήφιος θα πρέπει να ξεκινήσει τον αγώνα της αποκάλυψης του εαυτού του. Να αναδείξει το βιογραφικό του, τα δυνατά του σημεία, τις ιδέες του, τις προθέσεις του, τις δημόσιες παρεμβάσεις που έχει ήδη πραγματοποιήσει. Να τονίσει τυχόν προηγούμενες δράσεις με κοινωνικό πρόσημο, ενδεικτικές κάποιας ικανότητας παραγωγής έργου ή της προσωπικής του κατεύθυνσης. Ακόμη, είναι σημαντικό να αναφερθεί ο συνδυασμός με τον οποίο κατεβαίνει. Δεν αρκεί να διαφημίσει τον εαυτό του: είναι αναγκαίο να προωθήσει και το συνδυασμό, να πείσει ότι η ομάδα με τον συγκεκριμένο επικεφαλής είναι σε θέση να διοικήσουν δήμο ή περιφέρεια. Όσο πιο μεγάλη αυτοδιοικητική εμπειρία διαθέτει, τόσο πιο πιθανόν είναι να πείσει ότι αξίζει να ψηφιστεί.
Πολλοί υποψήφιοι υπερτονίζουν την αγάπη για τον τόπο τους και δεσμεύονται ότι θέλουν να προσφέρουν. Αρκεί αυτό για να ψηφιστούν; Λυπάμαι αλλά όχι, και πρώτα πρώτα επειδή η ιδέα δεν είναι και τόσο πρωτότυπη. Η προσφορά αναφέρεται ως κυριότερο κίνητρο έκθεσης στα κοινά από την πλειοψηφία των υποψηφίων. Οπότε, είναι απαραίτητο για τον υποψήφιο να εκφραστεί με διαφορετικό τρόπο, ακόμη και αν πράγματι νιώθει έντονη την ανάγκη της προσφοράς. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την αγάπη για τον τόπο, την πόλη, το χωριό, τη γειτονιά, την περιφέρεια.
Άρα, πώς πρέπει να είναι το «cover letter» του υποψηφίου για να πείσει τους ψηφοφόρους να τον επιλέξουν; Προφανώς και δεν υπάρχει μια τυποποιημένη φόρμα στην οποία να συμπληρώσει τα στοιχεία του. Όπως το cover letter παίζει σοβαρό ρόλο σε μια συνέντευξη εργασίας, έτσι και μια επιστολή προς ψηφοφόρους έχει τη δική της θέση στα κριτήρια επιλογής τους. Αλλά δεν αρκεί η επιστολή να είναι καλή, ταιριαστή προς τον ψηφοφόρο και στο κλίμα της εποχής. Είναι απαραίτητο να βρει τα κατάλληλα κανάλια διανομής, να προσεγγίσει με σωστό τρόπο τους σωστούς ψηφοφόρους και να τους οδηγήσει σε επιλογή στην κάλπη.
Σίγουρα, ο αγώνας για την εκλογή απαιτεί αποφασιστικότητα, αφοσίωση, επιμονή και πολλή ειλικρίνεια. Ειλικρίνεια του υποψηφίου προς τον ίδιο του τον εαυτό πρώτα, ώστε να αναγνωρίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η προβολή των οποίων θα προσελκύσει τους ψηφοφόρους. Ακόμη, ειλικρίνεια ως προς τις προθέσεις του και, κυρίως, μεγάλη προσοχή στις υποσχέσεις. Ο ψηφοφόρος μπορεί να μη θυμάται τι δουλειά κάνει ο υποψήφιος, αλλά σίγουρα θα θυμάται τι του έταξε.
*Η 4Hats είναι εταιρεία επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων. Ασχολείται επίσης με crisis management και επικοινωνιακή διαχείριση πολιτικών προσώπων.