Αττική Οδός: Νέα παραχώρηση με προσφορές στις 5 Μαΐου - Τα πιθανά σχήματα
Σοβαρό κίνητρο αναμφισβήτητα τα έσοδα από τα διόδια τα οποία εκτιμώνται ότι άγγιξαν την τελευταία δεκαπενταετία τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η υποβολή ενδιαφέροντος εκπνέει στις 5 Μαΐου και το τίμημα εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα δυόμισι δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να διαθέτουν μέσο όρο ίδιων κεφαλαίων για την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατομμύρια ευρώ ή εφόσον πρόκειται για φανς κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η πρόσφατη τροποποίηση με την οποία περιορίστηκε από το 20% στο 10% το ποσοστό άμεσης η έμμεσης συμμετοχής σε αντίστοιχη οδική παραχώρηση αποδεικνύεται ορθή και έχει ανοίξει το εύρος των ενδιαφερομένων.
Η Αττική Οδός είναι ένα από τα πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως με τα έσοδα από τα διόδια κατά την τελευταία 15ετία να προσεγγίζουν τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατομμύρια.
Τα σχήματα για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού
Η ΓΕΚ Τέρνα φέρεται να βρίσκεται σε συζητήσεις με 2 κορυφαία fund για από κοινού κάθοδο στον διαγωνισμό της Αττικής οδού, με ένα εξ αυτών το περίφημο First που είχε κατέβει και στον διαγωνισμό για τον ΔΕΔΔΗΕ ενώ υπάρχει συζήτηση και με τη Γαλλική Egis που συμμετέχει στην υφιστάμενη κοινοπραξία διαχείρισης.
Ο Όμιλος Κοπελούζου φέρεται να έχει κλειδώσει τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό σε κοινοπρακτικό σχήμα με την αυστραλιανή Macquarie, το fund που κέρδισε τον διαγωνισμό της ΔΕΗ και απέκτησε με σημαντικό τίμημα το 49% του ΔΕΔΔΗΕ αντί του ποσού των 2,1 δις. ευρώ.
Σε αυτό το σχήμα όπου ως η κατασκευαστική εταιρεία, πιθανό να συμμετάσχει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ η οποία βρίσκεται σε ανοδική τροχιά έχοντας δημοσιεύσει πολύ θετικά αποτελέσματα με 1,1 δις ανεκτέλεστο. Συζητά όμως και με την πορτογαλική εταιρία διαχείρισης και κατασκευής αυτοκινητοδρόμων Brisa, για αυτόνομη κάθοδο στον εν λόγω διαγωνισμό.
Ο Ελλάκτωρ με την Αβαξ και την γαλλική Egis project, που έχουν την ώρα τούτη τη διαχείριση της Αττικής οδού, θα κατέβουν μαζί με σύμμαχο το επίσης γαλλικό fund Ardian που επενδύει σε υποδομές
Ο όμιλος Μυτιληναίου έχει επίσης κλείσει τη συμμετοχή του με την γαλλική Vinci, με την οποία συμμετείχε στον διαγωνισμό της Εγνατίας οδού με πρόταση 495 εκατ. ευρώ.
Επίσης ενδιαφέρονται η Roadis της καναδικής psp investments που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία του κόσμου η γερμανική Allianz και το Αμερικανικό dig capital partners.
Τέλος, ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό φέρονται διατεθειμένα να εκδηλώσουν μεγάλα funds του εξωτερικού όπως η CVC, η Oaktree, και η Blackstone.
Η διάρκεια παραχώρησης
Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει στα τέλη του 2024 και η νέα διάρκειας 25 ετών θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η διαδικασία να προχωρήσει χωρίς αναβολές προκειμένου εντός του 2023 να υπάρχει ανάδοχος