Αττική Οδός: Εξετάζονται οι προσφορές – Στις 7 Σεπτεμβρίου η αποσφράγιση των φακέλων
Συνεδρίασε την Πέμπτη το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να εγκρίνει τους φακέλους των έξι υποψηφίων που ερίζουν για την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Στη συνέχεια, η αποσφράγιση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έχει προγραμματιστεί για τις 7 Σεπτεμβρίου, με στόχο το τίμημα των προσφορών για την νέα σύμβαση παραχώρησης να έχει γίνει γνωστό πριν από την έναρξη της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης και την καθιερωμένη ετήσια ομιλία του πρωθυπουργού.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 25 ετών και σύμφωνα με πηγές της αγοράς, το τίμημα ενδέχεται να ξεπεράσει τα 2 δισ. και πιθανώς να προσεγγίσει ακόμη και τα 2,5 δισ.
Τα τιμήματα που έχουν προσφέρει οι υποψήφιοι επενδυτές θα δοθούν στην δημοσιότητα όταν αποσφραγιστούν οι εν λόγω φάκελοι, εκτός απροόπτου, στις 7 Σεπτεμβρίου. Και αυτό διότι το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει την μέγιστη δυνατή διαφάνεια στον διαγωνισμό και την βελτιστοποίηση του τιμήματος που θα εισπράξει το Δημόσιο.
Για τον ίδιο λόγο, άλλωστε, θα καλέσει όσους υποψηφίους έχουν τυχόν υποβάλει προσφορά που υπολείπεται έως και 5% από την υψηλότερη να υποβάλουν, μαζί με τον πλειοδότη, βελτιωμένες προσφορές.
Εξι είναι οι υποψήφιοι που ερίζουν για την παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Πρόκειται για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την ισπανική Abertis Infraestructuras, την κοινοπραξία των Brisa Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco, από την Πορτογαλία και τη Μεγάλη Βρετανία αντίστοιχα μαζί με την Intrakat, την κοινοπραξία της Macquarie με την Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, την κοινοπραξία των Mytilineos, Vinci Highways, Vinci Concessions και Mobility Partner και, τέλος, την κοινοπραξία των σημερινών παραχωρησιούχων Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ με τη Meridiam Eastern Europe. Στην τελική φάση είχαν προκριθεί δύο ακόμα επενδυτικά σχήματα, τα Gruppo Fininc-INC SpA και Vauban-DIF-Egis, τα οποία όμως δεν υπέβαλαν τελικά δεσμευτικές προσφορές.
Βασικά στοιχεία της νέας σύμβασης παραχώρησης είναι η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξησή τους μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης κατόπιν υποβολής σχετικής, τεκμηριωμένης με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα, αίτησης.
Το ισχυρό εκδηλωθέν επενδυτικό ενδιαφέρον αποδίδεται στις ελκυστικές αποδόσεις που εξασφαλίζει η εκμετάλλευση του εν λόγω οδικού άξονα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σημερινοί μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας, δηλαδή οι Ελλάκτωρ (65,7%) και ΑΒΑΞ (34,2%) υπολογίζεται ότι από το 2016 μέχρι και την χρήση του 2022 έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξεως των 600 εκατ. ευρώ με την μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Για την χρήση του 2022 τα διανεμόμενα μερίσματα είναι της τάξεως των 46,8 εκατ., πέραν του προμερίσματος ύψους 30 εκατ., ήτοι συνολικά 76,8 εκατ. ευρώ.