«ΑΣΠΙΔΕΣ»: Η αναφορά για την επιχείρηση κατά των Χούθι - Αναλυτικά τα χτυπήματα
Το Flash.gr παρουσιάζει αποκλειστικά, την πρώτη έκθεση για την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην Ερυθρά Θάλασσα και τα σημαντικά πλήγματα κατά των Χούθι
Μετριασμό της κατακόρυφης πτώσης που αρχικά κατέγραψε το θαλάσσιο εμπόριο στην Ερυθρά Θάλασσα ως αποτέλεσμα των πυραυλικών επιθέσεων των Χούθι, αλλά και την ανάγκη για βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των στρατιωτικών επιχειρήσεων και της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας, καταδεικνύει η μη διαβαθμισμένη συνοπτική αναφορά πεπραγμένων της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» που παρουσιάζει αποκλειστικά το Flash.gr.
Σύμφωνα με τον απολογισμό των τριών πρώτων μηνών παρουσίας της ευρωπαϊκής ναυτικής αρμάδας, το έργο της επιχείρησης κρίνεται ως «απόλυτα επιτυχημένο» καθώς έχει συμβάλει σημαντικά στη θαλάσσια ασφάλεια, έχοντας ταυτόχρονα αποκτήσει μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και επιρροή στην περιοχή.
Όπως αναφέρεται, «η πτώση του θαλάσσιου εμπορίου φαίνεται να σταθεροποιείται πλέον περί το 50% της προϋφιστάμενης κατάστασης», ωστόσο η κατάσταση στην περιοχή δεν φαίνεται στο άμεσο μέλλον να διαφοροποιείται σε ό,τι αφορά στην επιθετικότητα των Χούθι.
Με τη γλώσσα των αριθμών, στην επιχείρηση συμμετέχουν περισσότεροι από 1.000 αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και ναύτες από τέσσερα κράτη-μέλη της ΕΕ μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με τρεις φρεγάτες και ένα πλοίο Γενικής Υποστήριξης, «αντιμετωπίζοντας καταστάσεις υψηλής έντασης για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο».
Κατά τη διάρκεια των σχεδόν 14 εβδομάδων δράσης της, η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» έχει παράσχει προστασία σε 154 εμπορικά πλοία, καταρρίπτοντας δεκατρία μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) και καταστρέφοντας ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και τέσσερις αντιπλοϊκούς βαλλιστικούς πυραύλους.
Η αναφορά του στρατηγείου της Λάρισας
Όπως γνωρίζετε ήδη, από τον Νοέμβριο του 2023, η ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα έχει επιδεινωθεί σημαντικά, με ένα κύμα άμεσων επιθέσεων από τους Houthis κατά της διεθνούς θαλάσσιας ναυσιπλοϊας. Αυτές οι επιθέσεις παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, απειλούν τη θαλάσσια ασφάλεια και το διεθνές εμπόριο καθώς και την περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια.
Ενώπιον αυτής της επικίνδυνης κατάστασης, η Ευρωπαϊκή Ένωση, ανταποκρινόμενη και σε αιτήματα μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, έκρινε αναγκαίο να δραστηριοποιηθεί, συστήνοντας, στις 24 Ιανουαρίου 2024, την Επιχείρηση EUNAVFOR ASPIDES, η οποία ξεκίνησε πολύ σύντομα το έργο της, στις 19 Φεβρουαρίου.
Η αποστολή της είναι καθαρά αμυντικού χαρακτήρα, βάσει του διεθνούς δικαίου, κατά των παράνομων επιθέσεων των Houthis εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν και στην Αραβική Θάλασσα. Ήταν η πρώτη φορά που η ΕΕ αντέδρασε τόσο γρήγορα και ανέπτυξε μια άνευ προηγουμένου ναυτική επιχείρηση, για να αντιμετωπίσει μια υψηλού κινδύνου απειλή κατά της διεθνούς ναυσιπλοΐας και της ανεμπόδιστης ροής αγαθών ελεύθερης δια μέσου μίας ζωτικής θαλάσσιας αρτηρίας.
Μέχρι τώρα, το έργο της Επιχείρησης κρίνεται ως απόλυτα επιτυχημένο, υπό τις δύσκολες και ιδιάζουσες συνθήκες στις οποίες λειτουργεί, έχοντας συμβάλει σημαντικά στη θαλάσσια ασφάλεια και στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας στην περιοχή και, ως εκ τούτου, συνεισφέροντας στην εμπέδωση καλύτερων συνθηκών ως προς την περιφερειακή ειρήνη και ασφάλεια. Κυρίως, μετρίασε την πτώση του θαλάσσιου εμπορίου, που φαίνεται να σταθεροποιείται πλέον περί το 50% της προϋφιστάμενης κατάστασης.
Παράλληλα, επεκτείνουμε τη διάδρασή μας με τη ναυτιλιακή κοινότητα και η ανταπόκρισή της είναι ιδιαίτερα θετική. Σε αυτό το πλαίσιο, από τις 30 έως τις 31 Μαΐου, η EUNAVFOR ATALANTA συγκέντρωσε τις διεθνείς θαλάσσιες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον Βορειοδυτικό Ινδικό Ωκεανό, τον Κόλπο του Άντεν, τον Κόλπο και την Ερυθρά Θάλασσα (EUNAVFOR ASPIDES, CMF, AGENOR), μαζί με τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην «15th Industry Strategic Meeting», που έλαβε χώρα στη Μαδρίτη.
Το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης ήταν η καθολική παραδοχή ότι ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης της διαμορφωθείσας κατάστασης είναι ο συγχρονισμός των προσπαθειών και η βελτίωση της συνεργασίας για την ασφάλεια στη θάλασσα μεταξύ των στρατιωτικών επιχειρήσεων και της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας, έτσι ώστε να μπορούν αυτές οι προσπάθειες να μεταφραστούν σε αποτελεσματικές ενέργειες και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Αυτή τη στιγμή, στη θάλασσα, βρίσκονται περισσότεροι από 1.000 αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και ναύτες από 4 κράτη-μέλη της ΕΕ, με 3 φρεγάτες και 1 πλοίο Γενικής Υποστήριξης, υπό τις διαταγές του Ιταλού διοικητή, υποναύαρχου Stefano Constantino, αντιμετωπίζοντας καταστάσεις υψηλής έντασης, για πρώτη φορά μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Κατά τη διάρκεια των σχεδόν 14 εβδομάδων δράσης της, η Επιχείρηση ASPIDES έχει παράσχει προστασία σε 154 εμπορικά πλοία, καταρρίπτοντας 13 μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) και καταστρέφοντας 1 μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας (USV), καθώς και 4 αντιπλοϊκούς βαλλιστικούς πυραύλους.
Το έργο της προστασίας εμπορικών πλοίων διατηρεί, στο ακέραιο, τον καθαρά αμυντικό χαρακτήρα του, καθώς η οποιαδήποτε απάντηση λαμβάνει χώρα ως απόρροια επίθεσης και περιορίζεται ώστε να είναι αναγκαία, αναλογική και περιορισμένη στον διεθνή θαλάσσιο ή εναέριο χώρο.
Η κατάσταση στην περιοχή, στο άμεσο μέλλον, δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σε ό,τι αφορά στην επιθετικότητα των Houthis, η οποία, σύμφωνα με το αφήγημά τους, προκύπτει ως ένδειξη αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό, για τα τεκταινόμενα στη Λωρίδα της Γάζας.
Με άξονα τη δράση της Επιχείρησης ASPIDES, η ΕΕ αποκτά πλέον μεγαλύτερη ισχύ, αναγνωρισιμότητα και επιρροή στην περιοχή.
Επομένως, αποκτά πρόσθετες δυνατότητες για να παίξει τον ρόλο που της αναλογεί, ως σταθεροποιητικός και εποικοδομητικός παράγοντας, με στόχο την βαθμιαία αποκλιμάκωση και την εμπέδωση ενός κλίματος μεγαλύτερης ασφάλειας στην περιοχή, το οποίο είναι, ταυτόχρονα, κρίσιμο για το διεθνές εμπόριο και οικονομία.
Οι αξίες που εκπροσωπούμε, ως ΕΕ, δεν είναι διαπραγματεύσιμες και γι' αυτό οφείλουμε να πράττουμε το παν για να τις περιφρουρούμε και αναδεικνύουμε, μέσα σε ένα ιδιαίτερα σύνθετο και ρευστό ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον