Βρετανικό Μουσείο: Αποκάλυψη σοκ με ετοιμόρροπη οροφή στην αίθουσα των Γλυπτών
Μια νέα πρόκληση αντιμετωπίζει το Βρετανικό Μουσείο μετά το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε πριν από λίγους μήνες με την κλοπή 2000 πολύτιμων αρχαιοτήτων από τις αποθήκες του. Σήμερα, το εμβληματικό μουσείο ψάχνει να βρει τρόπο να συντηρήσει τις συλλογές των ελληνικών, ρωμαϊκών και ασσυριακών του εκθεμάτων.
Η απαρχαιωμένη υποδομή στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, καταρρέει. Οι στέγες έχουν υποστεί εκτεταμένες ζημιές με την πιο σημαντική να είναι η διαρροή νερού από βροχή, το χρώμα στους τοίχους και το ταβάνι ξεφλουδίζουν και τα πλακάκια δαπέδου έχουν ραγίσει.
Στις δυο αίθουσες όπου εκτίθενται τα ελληνικά και ρωμαϊκά γλυπτά (Gallery 23) όπως επίσης σε εκείνη όπου βρίσκονται τα αριστουργήματα της ασσυριακής τέχνης (Gallery 8), βρίσκονται εκτεθειμένα στα στοιχεία της φύσης ενώ για την προστασία τους έχει χρησιμοποιηθεί ένα λεπτό σεντόνι το οποίο είναι τεντωμένο στους μεγάλους φεγγίτες της οροφής για να καλύψει το άνοιγμα αντικαθιστώντας ουσιαστικά τα τζάμια που έπρεπε να υπάρχουν.
Η ιστοσελίδα Artnet News έφερε στην επιφάνεια για πρώτη φορά τα προβλήματα αναρτώντας φωτογραφίες στις οποίες φαίνεται ξεκάθαρα ότι τα γυάλινα πάνελ έλειπαν σε μια επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο μουσείο στις 23 Ιανουαρίου. Καθώς οι διαδοχικές καταιγίδες έπληξαν τη Βρετανία εκείνη την εβδομάδα, το υλικό που κάλυπτε τους φεγγίτες έσπασε λόγω των δυνατών ανέμων και της βροχής.
Στη Γκαλερί 8, που φιλοξενεί τεράστια γλυπτά και σκαλιστά πέτρινα αγάλματα από το παλάτι του Ασσύριου Βασιλιά στο Nimrud στο σύγχρονο Ιράκ, το υλικό που καλύπτει τον φεγγίτη είναι σκισμένο με τον ουρανό να είναι ευδιάκριτος μέσα από τα κενά.
Για να αντιμετωπιστεί ο κρύος αέρας που εισέρχεται στην αίθουσα έχει τοποθετηθεί μια θερμάστρα δαπέδου πάνω στα γνωστά εκθέματα Lamassu, δυο πνεύματα που πιστεύεται ότι φύλαγαν την είσοδο των ιδιωτικών διαμερισμάτων του Ασσύριου βασιλιά και μιας αίθουσας δεξιώσεων στο Nimrud, αντίστοιχα. Δηλαδή, το μηχάνημα βρίσκεται τοποθετημένο στα πόδια ενός επιβλητικού φτερωτού ταύρου με ανθρώπινο κεφάλι, που χρονολογείται από το 865–860 π.Χ., ο οποίος βρίσκεται κοντά σε ένα φτερωτό λιοντάρι επίσης με ανθρώπινο κεφάλι. Σημειώνεται ότι επιπρόσθετα κομμάτια των εν λόγω εκθεμάτων φυλάσσονται στη συλλογή του Metropolitan Museum στη Νέα Υόρκη.
Άλλοι θερμαντήρες έχουν τοποθετηθεί σε όλες τις γκαλερί των Ασσυρίων όπως επίσης και στη μεγάλη αίθουσα όπου βρίσκονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα λίγα μόλις μέτρα μακριά.
Αυτά τα δωμάτια βρίσκονται όλα στο δυτικό κομμάτι του μουσείου, το παλαιότερο τμήμα του κτηρίου, που χρονολογείται από τον 19ο αιώνα. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αναμένεται να ξεκινήσουν έργα ανακίνησης των αιθουσών περί τα τέλη του τρέχοντος έτους ή αρχές του 2025.
Το Βρετανικό Μουσείο έχει πει στο Artnet πως τα γυάλινα πάνελ της οροφής δεν θα αντικατασταθούν παρά μόνο στο πλαίσιο των ευρύτερων εργασιών ανακαίνισης της πτέρυγας, κάτι που προβλέπεται στο σχέδιο ριζικής ανάπλασης του μουσείου. Ταυτόχρονα, το μουσείο παραδέχθηκε στο παρελθόν ότι για την οροφή απαιτείται «πλήρης αντικατάσταση», κάτι που θα γίνει στο πλαίσιο της ριζικής ανακαίνισης.
«Για την ώρα έχουν εφαρμοστεί προσωρινά μέτρα σε ορισμένες αίθουσες για να προστατεύονται από εισροή υδάτων η συλλογή, οι επισκέπτες μας και το προσωπικό, μέχρι να ξεκινήσουν αυτές οι εργασίες», συμπλήρωσε εκπρόσωπος του μουσείου.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει αρκετά περιστατικά εισροής υδάτων από τη βροχή στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, με το Artnet να σημειώνει την αντίδραση της Ελληνίδας υπουργού Πολιτισμού που είχε κάνει λόγο για ενίσχυση της δίκαιης απαίτησης για μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα.