Αλέξης Τσίπρας: Οι τρεις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για ασφαλείς μεταφορές
Με αναφορές στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών ξεκίνησε την ομιλία του ο Αλέξης Τσίπρας στον «Ελληνικό Κόσμο», όπου παρουσίασε το κυβερνητικό πρόγραμμα για την ασφάλεια των Μεταφορών:
«Είμαστε σήμερα εδώ, στη σκιά των Τεμπών. Στη σκιά όχι μιας θυσίας. Αλλά μιας ανείπωτης τραγωδίας» επισημαίνοντας πως «μπροστά σε τέτοια γεγονότα, όσοι βρεθήκαμε και θα ξαναβρεθούμε σε θέσεις ευθύνης, όσοι ζητάμε την ψήφο του λαού θα έπρεπε – όλοι – να στεκόμαστε μπροστά στο χρέος που επιβάλλει η συνείδηση και η ηθική μας.Και αυτό το χρέος σήμερα είναι σαφές. Να μην επιτρέψουμε να ξανασυμβεί. Να κάνουμε το παν, με όποιο κόστος, για να νιώθει κάθε πολίτης ασφαλής στις μετακινήσεις του. Να συμβουλευτούμε τους ειδικούς, να ακούσουμε τους εργαζόμενους, να δούμε τις βέλτιστες πρακτικές διεθνώς».
Αναφερόμενος στην ουσία των αιτίων του δυστυχήματος ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε ότι επί κυβέρνησης Ν.Δ «το δήθεν επιτελικό κράτος, όμως, αποδείχθηκε φιάσκο. Η επανάληψη σε ακόμα μεγαλύτερη ένταση όλων των αρρωστημένων πρακτικών 40 και πλέον χρόνων» προσθέτοντας πως «η εκκρεμότητα, όμως, παραμένει. Το χρέος μας είναι ακόμα ανεκπλήρωτο. Πώς δηλαδή θα έχουμε ένα ισχυρό, σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος που θα διασφαλίζει τα αυτονόητα και θα αποτρέπει τα αδιανόητα. Όπως η τραγωδία των Τεμπών».
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, παρουσίασε τις τρεις προτάσεις του κόμματος, που αφορούν την ολική μεταμόρφωση των υποδομών, με κύριο σκοπό την ασφάλεια των μετακινήσεων επισημαίνοντας ότι «εξασφαλίζουμε τη διαφάνεια στη διαδικασία υλοποίησης ενός έργου και αποκτούμε έλεγχο και γνώση της κατάστασης ασφάλειας των Δημόσιων υποδομών».
Ο Αλέξης Τσίπρας, βάζει ως πρώτη προτεραιότητα τη θεσμοθέτηση, υλοποίηση και τη λειτουργία ενός ψηφιακού Κεντρικού Συστήματος Αδειοδοτήσεων. Με διασύνδεση όλων των φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου τομέα, οι οποίοι εμπλέκονται στην αδειοδότηση, στις διαδικασίες έγκρισης δημοσίων και ιδιωτικών τεχνικών έργων, και όλων των ελεγκτικών οργάνων και αρχών. Η διεκπεραίωση της διαδικασίας εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων θα γίνεται στο σύνολό της ηλεκτρονικά. Στο σύστημα θα περιλαμβάνονται και οι ειδικές κατηγορίες αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων από φορείς και υπηρεσίες όπως, η δασική, οι εφορίες αρχαιοτήτων, το συμβούλιο αρχιτεκτονικής, το πυροσβεστικό σώμα.
Δεύτερον, προτείνουν τη θεσμοθέτηση, υλοποίηση και τη λειτουργία ενός ψηφιακού Κεντρικού Σύστηματος Παρακολούθησης Τεχνικών Έργων. Στο σύστημα αυτό θα καταγράφεται όλη η πορεία υλοποίησης ενός έργου. Δηλαδή μετά το προσυμβατικό έλεγχο από όλους τους φορείς που ασκούν τον έλεγχο της νομιμότητας όπως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της ΕΑΔΗΣΥ, της Αρχής Προδικαστικών Προσφυγών, των διαχειριστικών αρχών. Και η ορθή τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών, στην ευχέρεια των υπαλλήλων της αρμόδιας υπηρεσίας και φυσικά στη σχέσης τους με την ανάδοχο εταιρεία. Όπως τόνισε ο Αλέξης Τσίπρας, «από εδώ και στο εξής κάθε λογαριασμός, κάθε πίνακας εργασιών, κάθε πρόοδος, κάθε εκταμίευση θα είναι στη Διαύγεια.
Και προφανώς κάθε παράταση ή κάθε καθυστέρηση θα είναι στο φώς. Συνεπώς η Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, ο ίδιος ο υπουργός υποδομών, βουλευτές αλλά και ο κάθε απλός πολίτης, θα έχει τη δυνατότητα γνώσης, ελέγχου και παρέμβασης».
Τέλος, σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα, θα προχωρήσουν και σε μια ψηφιακή καινοτομία, στη θεσμοθέτηση, την υλοποίηση και τη λειτουργία Συστήματος Καταγραφής, Λειτουργίας και Συντήρησης Δημοσίων και Ιδιωτικών Έργων, στο οποίο καταγράφονται όλα τα δημόσια και ιδιωτικά έργα, τα οποία έχουν παραληφθεί οριστικά. Παράλληλα, συντάσσεται και ο κατάλογος στοιχείων συντήρησης και λειτουργίας έργων, και για τα κτιριακά έργα διασυνδέεται με το σύστημα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίων. Πιο απλά, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, «με δυο λόγια φτιάχνουμε ένα Εθνικό Ψηφιακό Μητρώο υποδομών, στο όποίο όμως καταγράφονται και όλες οι ενέργειες συντήρησης και πιστοποιήσεις ασφαλείας».
«Έχω τη πεποίθηση ότι το σχέδιό μας για τη Διαύγεια στην υλοποίηση των Δημόσιων έργων και στη συντήρηση και λειτουργία των Δημόσιων υποδομών, είναι μια κορυφαία θεσμική τομή στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης».