Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: «Πράσινος» πληθωρισμός φέρνει αυξήσεις έως 15% - Αναλυτικά παραδείγματα
Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις οι ταξιδιώτες καθώς από 1η Μάϊου τίθεται σε ισχύ η πράσινη μετάβαση με αποτέλεσμα να αναπροσαρμόζονται οι τιμές των ακτοπλοϊκών.
Ακριβότερα έως και 15% θα πληρώνουν από την 1η Μαΐου τα ήδη ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι καταναλωτές οι οποίοι θα πρέπει να επωμιστούν τις αυξήσεις λόγω της εφαρμογής του νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προβλέπει χρήση καυσίμων μειωμένου θείου προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές άνθρακα και θείου της επιβατηγού ναυτιλίας στη Μεσόγειο.
Η πράσινη μετάβαση όπως φαίνεται κοστίζει καθώς η δέσμη μέτρων με τον τίτλο Fit for 55 για το κλίμα που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Μεσόγειο Θάλασσα θα επιτρέπει χρήση καυσίμου περιεκτικότητας 0,1% σε θείο το οποίο θα είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον αλλά και 35% τουλάχιστον ακριβότερο από το σημερινό υψηλού θείου.
Ο «πράσινος» πληθωρισμός στην ακτοπλοΐα φέρνει μεγάλο πονοκέφαλο στον κλάδο ο οποίος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία μεγάλη αύξηση του λειτουργικού κόστος από το προσεχή Μάιο κατά περίπου 320 εκατ. ευρώ έως το 2031 σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ , με τις ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να είναι μονόδρομος.
«Πλέον θα είναι σε ισχύ από 1η Μαΐου περιβαλλοντικός κανονισμός της ΕΕ να αλλάξει το καύσιμο κάτι το οποίο θα οδηγήσει σε αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε συνάρτηση και με το κόστος συντήρησης των πλοίων. Η αύξηση στο πετρέλαιο με βάση τις αλλαγές υπολογίζεται από 1/5/2024 έως 30/04/2025 στο 30% άρα στα εισιτήρια η επιβάρυνση θα κυμανθεί περίπου στο 12% - 13%» μας αναφέρει ο πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Σ.Ε.Ε.Ν.) Διονύσης Θεοδωράτος.
Ανεβαίνει το κόστος του ταξιδιού
Τα νέα δεδομένα επηρεάζουν περισσότερο τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής που υπάγονται ήδη στο σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) ενώ οι γραμμές του Αιγαίου θα…ξεφύγουν προς το παρόν με μικρότερες αυξήσεις από 10% έως 12% καθώς θα ενταχθούν στο ETS από το 2029.
Για παράδειγμα το εισιτήριο οικονομικής θέσης για το Ηράκλειο που αυτή τη στιγμή κοστίζει 42 ευρώ, με μία αύξηση του 14%, θα ανέβει στα 47,88 ευρώ.
Για το ίδιο δρομολόγιο το αυτοκίνητο θα ανέβει από τα 79 ευρώ (τιμή με έκπτωση) στα 90 ευρώ.
Ενώ η χρέωση για καμπίνα από τα 130 ευρώ (τιμή με έκπτωση) θα αγγίξει τα 148,20 ευρώ.
Το συνολικό κόστος για το συγκεκριμένο δρομολόγιο Πειραιάς - Ηράκλειο με καμπίνα και αυτοκίνητο αγγίζει με την αύξηση της τάξεως του 14% τα 238,26 ευρώ το άτομο από 209 ευρώ.
Αντίστοιχα το κόστος εισιτηρίου από Πειραιά για Μύκονο από 43 ευρώ θα αγγίξει, με μια αύξηση τη τάξεως του 12%, τα 48,04 ευρώ.
Για το ίδιο δρομολόγιο το αυτοκίνητο θα ανέβει από τα 120 ευρώ στα 134,40 ευρώ.
Το συνολικό κόστος για το συγκεκριμένο δρομολόγιο Πειραιάς - Μύκονος με αυτοκίνητο αγγίζει, με την αύξηση της τάξεως του 12%, τα 192,64 ευρώ το άτομο από 172 ευρώ.
Στη δρομολόγιο Ραφήνα-Μύκονος, το κόστος για επιβάτες θα φτάσει τα 36,34 ευρώ, από 31,88 ευρώ, και για οχήματα θα αυξηθεί από 73,62 ευρώ σε 83,93 ευρώ.
Ακριβότερα θα πληρώσουν τα εισιτήρια και οι ταξιδιώτες από Πειραιά για Νάξο, καθώς από 34,88 ευρώ η τιμή τον Μάιο διαμορφώνεται στα 39,76 ευρώ για το επιβατικό κοινό, ενώ για οχήματα θα διαμορφωθεί στα 77,82 ευρώ, από 68,27 ευρώ. Στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος, η νέα τιμή για επιβάτες θα φτάσει τα 42,91 ευρώ, έναντι 37,64 ευρώ, ενώ η μεταφορά οχημάτων θα αυξηθεί από 73,02 ευρώ σε 83,24 ευρώ
«Το κόστος είναι βαρύ. Θα πρέπει να βρεθεί μια λύση προκειμένου να μη φτάσει αυτή η αύξηση στον καταναλωτή γιατί αυτό μπορεί να επιφέρει και μείωση της κίνησης. Είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ναυτιλίας προς την κατεύθυνση αυτή» συμπληρώνει ο Διονύσης Θεοδωράτος.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας πάντως υπάρχουν τρόποι μείωσης της τιμής των εισιτηρίων όπως, μεταξύ άλλων, η μείωση του ΦΠΑ στα οχήματα και η κρατική επιδότηση εισιτηρίων και εκπτωτικών πολιτικών.