Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Οι 4 άξονες του νομοσχεδίου - Ο θεσμός του Μέντορα
Στις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών παρουσίασε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, πολυνομοσχέδιο το οποίο αφορά στην αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και στην αυτονομία σχολείων.
Το νομοσχέδιο θα κινηθεί κυρίως στους εξής άξονες:
- στο πλαίσιο της αυτονομίας της σχολικής μονάδας,
- θα εισαχθεί το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία και
- θα γίνει προκήρυξη για τη συγγραφή νέων βιβλίων.
Ταυτόχρονα δημιουργείται ο νέος θεσμός του μέντορα εκπαιδευτικού για την ένταξη των εκπαιδευτικών στο σχολείο.
Ο ρόλος τους θα είναι η καθοδήγηση των νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών, ενώ προβλέπεται και θέση ενδοσχολικού συντονιστή. Επίσης, η θητεία διευθυντών και στελεχών αυξάνεται στα 4 έτη από 3 σήμερα ενώ καταργείται το όριο των 2 θητειών στο ίδιο σχολείο. Δημιουργούνται 800 θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης, ενώ σε κάθε διεύθυνση θα υπάρχει και Επόπτης Εκπαίδευσης.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η υπουργός ανακοίνωσε ότι ο σχεδιασμός για την αξιολόγηση προβλέπει ότι αυτή θα γίνεται σε 3 στάδια, εκ των οποίων τα δύο θα αξιολογούνται ανά 4ετία και το τρίτο ανά διετία. Συγκεκριμένα:
1. Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών, θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά 4 έτη
2. Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή επίσης ανά τετραετία.
3. Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον Σύμβουλο, ανά διετία.
Η αξιολόγηση θα γίνεται σε 4βαθμη περιγραφική κλίμακα:
1) Μη ικανοποιητικός, 2) Ικανοποιητικός 3) Πολύ καλός 4) Εξαιρετικός. Οι εκπαιδευτικοί των στοιχείων 1 και 2 θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση.
Πολλαπλό βιβλίο
Δίνεται η δυνατότητα στο Σύλλογο Διδασκόντων να έχει ελεύθερη επιλογή βιβλίου από συγκεκριμένα βιβλία που θα προτείνονται από το ΙΕΠ. Μόλις ολοκληρωθούν τα Αναλυτικά Προγράμματα από το ΙΕΠ θα γίνει προκήρυξη για τη συγγραφή των βιβλίων. Ο θεσμός του πολλαπλού βιβλίου θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2022-23.
Τι είπε η υπουργός στους εκπαιδευτικούς
Η συζήτηση μεταξύ εκπαιδευτικών και πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις που αφορούν στο Πολλαπλό Βιβλίο, την αποκέντρωση και ευελιξία της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, την ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή/της Διευθύντριας της σχολικής μονάδας και των Εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης στο σχολείο, στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας μέσα από την αξιολόγησή τους η οποία θα συνδέεται άρρηκτα με την επιμόρφωση, στην ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, καθώς και στις διαδικασίες επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης. Η ηγεσία του υπουργείου απάντησε σε ερωτήσεις των εκπροσώπων των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών, κατέγραψε σκέψεις τους και δεσμεύθηκε για τη συνέχιση του διαλόγου.
Η Νίκη Κεραμέως παρουσίασε στους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών ενώσεων:
Τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς μας -Τη ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.
Την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ως μηχανισμό για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας και ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης,
Τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου.
Πηγή: ΕΘΝΟΣ