Ακρίβεια: Ποδαρικό στο 2023 με νέες ανατιμήσεις σε 500 προϊόντα
Με νέο σοκ ανατιμήσεων θα μας κάνει ποδαρικό το νέο έτος αφού σύμφωνα με δημοσίευμα της κυριακάτικης RealNews, τγο 2023 αναμένονται ανατιμήσεις που μεσοσταθμικά φτάνουν το 10% και αφορούν τουλάχιστον 500 βασικά αγαθά, όπως είναι τα τρόφιμα.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η εφηρίδα, περισσότερες από 60 εταιρείες έχουν αποστείλει ήδη στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με ανατιμήσεις για περισσότερες 30 κατηγορίες προϊόντων.
Μάλιστα όπως επισημαίνεται στο ρεπορτάζ του Δημήτρη Χριστούλια, οι νέες αυξήσεις ήταν προγραμματισμένες εδώ και αρκετές εβδομάδες ή και μήνες από ορισμένες επιχειρήσεις, οι οποίες τις αποδίδουν στην εκρηκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, αλλά και στα μεταφορικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες επιχειρήσεις προγραμματίζουν δύο ή τρεις ανατιμήσεις που θα κάνουν στο ίδιο προϊόν σε διάστημα ενός έτους, έτσι ώστε αφενός να επιμερίσουν την επιβάρυνση για τους καταναλωτές και αφετέρου να περιορίσουν το ρίσκο, προκειμένου να μη χάσουν μερίδια αγοράς.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της η εφημερίδα, από τον Σεπτέμβριο μέχρι και σήμερα έχουν ανατιμηθεί περισσότερα από 1.500 προϊόντα, σε ποσοστό ακόμη και πάνω από 30%. Τον Σεπτέμβριο ανακοινώθηκαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανατιμήσεις σε 500 προϊόντα, τον Οκτώβριο σε 800 και τον Νοέμβριο σε τουλάχιστον 200.
Τις τελευταίες ημέρες καταφθάνουν στα καταστήματα πώλησης τροφίμων νέα τιμολόγια με αυξήσεις σε δεκάδες βασικά αγαθά, που αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων στις αποθήκες.
Σε γενικές γραμμές, όμως, τα αποθέματα είναι περιορισμένα, λόγω των συνεχών αλλαγών στις τιμές, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις, από τη στιγμή που στέλνονται από τις βιομηχανίες τροφίμων και τις εμπορικές επιχειρήσεις στα καταστήματα λιανικής, να περνούν στα ράφια σχεδόν αυτόματα.
Η νέα λίστα ανατιμήσεων
Ειδικότερα, από τις αρχές του χρόνου αναμένεται σταδιακά να ανατιμηθούν τα εξής προϊόντα:
- Παιδικές πάνες, απορρυπαντικά, σαμπουάν, ξυραφάκια, σοκολατοειδή και
- μπεσαμέλ έως 30%,
- ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%,
- λουκούμια έως 27%,
- τσίχλες και καραμέλες έως 22%,
- λιαστές τομάτες έως 20%,
- μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%,
- καθαριστικά σπιτιού έως 18%
- τυριά, μπισκότα και φρυγανιές έως 16%,
- ζωοτροφές έως 15%,
- ελαιόλαδο έως 14%,
- ρύζι 13%,
- κονσέρβες τόνου έως 12,5%,
- μαρμελάδες και ξύδι βαλσαμικό έως 11%,
- εμφιαλωμένο νερό έως 10%,
- αναψυκτικά έως 9%,
- γιαούρτια 7,5%,
- βρεφικό γάλα και φρουτόκρεμες έως 8%,
- φασόλια και κρουασάν έως 7%,
- μέλι και καφές εσπρέσο έως 6%
- και είδη προσωπικής υγιεινής έως 5%.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις δεν αφορούν το σύνολο των κατηγοριών, αλλά μεμονωμένα προϊόντα.
Μάλιστα, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι όσο δεν αποκλιμακώνεται η ενεργειακή κρίση, οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα με την ίδια ένταση.
Περιορίζουν τις αγορές, κυνηγούν τις προσφορές και επιλέγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Η παρατεταμένη ακρίβεια έχει οδηγήσει τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 67% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα.
Οι καταναλωτές, εκτός από την μείωση της κατανάλωσης, «κυνηγούν» πλέον και τις προσφορές που κάνουν τα σούπερ μάρκετ, αλλά και τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, οι καταναλωτές ψάχνουν από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ τις καλύτερες προσφορές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 29% των καταναλωτών, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από την εταιρεία, επισκέπτεται πολλά σούπερ μάρκετ για να εντοπίσει προϊόντα που πωλούνται σε προσφορά.
Σύμφωνα με έρευνα καταναλωτικών τάσεων που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το 84% των καταναλωτών «κυνηγά» περισσότερο τις προσφορές και τις εκπτώσεις.
Την ίδια στιγμή, εντυπωσιακή ανάπτυξη γνωρίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, τα συγκεκριμένα προϊόντα αναπτύχθηκαν το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου με ρυθμό 13,9%, όταν το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν άνοδο κατά 4,6% και διαμορφώθηκαν σε 6,93 δισ. ευρώ.
Πηγή: RealNews