Ακρίβεια: Μείωση του πληθωρισμού με τις τιμές στα τρόφιμα στα ύψη
Στο 8,5% μειώθηκε ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο από 9,1% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Όσον αφορά τον μηνιαίο δείκτη, οι τιμές του Νοεμβρίου δεν παρουσιίασαν μεταβολή σε με τον προηγούμενο μήνα. Παράλληλα, ο μέσος ετήσιος ΔΤΚ για το 12μηνο Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022 παρουσίασε αύξηση 9,5%έναντι αύξησης 0,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Δεκεμβρίου 2020 – Νοεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Δεκεμβρίου 2019 – Νοεμβρίου 2020.
Σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, αν και ο ρυθμός αύξησης υποχώρησε καθώς συμπληρώνεται ένας χρόνος από την έναρξη του ράλι. Στο φυσικό αέριο η ανατίμηση είναι 27,8%, στα στερεά καύσιμα 23,2%. Πτωτικά ωστόσο κινήθηκε η τιμή στο ηλεκτρικό ρεύμα, στο -5,3%.
Ωστόσο οι τιμές των τροφίμων, αυξήθηκαν με ρυθμό σχεδόν διπλάσιο του δείκτη του πληθωρισμού.
Επίσης, διψήφια άνοδος καταγράφεται σε:
- Ψωμί και δημητριακά (18,6%)
- Κρέατα (16,7%)
- Γαλακτοκομικά και αυγά (25,3% από 24,2%τον Οκτώβριο)
- Έλαια και λίπη (20,4% από 16,6% τον Οκτώβριο)
- Λαχανικά (12,6%)
- Καφές-κακάο-τσάι (11,9% από 13,4%)
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,7% από 16,1%)
- Ένδυση και υπόδηση (10,9%)
- Αυτοκίνητα καινούργια (13,3% από 12,3%)
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (19,4%)
- Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%)
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (42,3% από 30,6%)
- Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%)
- Κινηματογράφοι-θέατρα (14,3%)
- Πακέτο διακοπών (12,8% από 12%)
- Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία (14,5% από 20,2%)
Αναλυτικά, σε επίπεδο Γενικού Δείκτη, οι αυξήσεις προήλθαν κυρίως στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 15,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 10,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 4,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
- 11,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 14,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 2,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,0% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 4,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Μείωση, 21,%, παρουσίασε μόνο ο δείκτης της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Η Eurostat είχε προϊδεάσει για τη μείωση του πληθωρισμού καθώς ανακοίνωσε ότι ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 9% τον Νοέμβριο έναντι 9,5% τον Οκτώβριο.