Ακουστικά στην οδήγηση: Πότε είναι παράνομα
Ένα… παραθυράκι του νόμου με τα ακουστικά Bluetooth δημιουργεί μία κακή (δυστυχώς) παγκόσμια συνήθεια.

Ένα από τα διασκεδαστικά πράγματα στην οδήγηση μοτοσικλέτας, εκτός από την ευκολία μετακίνησης στην ακινησία της πόλης, είναι ότι έχω μια πολύ καλή θέα των αυτοκινήτων γύρω μου. Όταν οδηγώ σε πολυσύχναστους δρόμους όπου τα αυτοκίνητα κινούνται αργά.
Βέβαια κάποιες φορές ανακαλύπτω και τα… τέρατα που κάνουν όταν περιμένουν στην κίνηση πίσω από το τιμόνι όπως: Το βάψιμο για τις κυρίες, το texting (για γυναίκες και άντρες) η θέαση των κλιπ στο TikTok και πολλά άλλα. Μία από τις χειρότερες παραβάσεις, όμως, είναι η χρήση ακουστικών κατά την οδήγηση. Παράβαση για εμένα και όχι για τον Κ.Ο.Κ. αφού η χρήση των ασύρματων ακουστικών δεν γίνεται για μία σύντομη τηλεφωνική συνομιλία αλλά για να ακούν μουσική, podcast ή να χρησιμοποιούν το noise canceling (ακύρωση θορύβου ή ενεργή μείωση θορύβου).

Αυτή είναι μια επικίνδυνη μορφή, απόσπασης της προσοχής και εάν το κάνετε αυτό, πρέπει να σταματήσετε αμέσως. Τις υποψίες μου ενίσχυσε μία ανάρτηση στο «Reddit» που κάποιος παραπονέθηκε ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν προσφέρουν προεγκατεστημένες βάσεις MagSafe iPhone.
Στην πραγματικότητα θέλω και εγώ ενσωματωμένη ασύρματη φόρτιση για το κινητό μου, αλλά η κακή χρήση της είναι που με εκνευρίζει και δεν είναι άλλη από το να «συνδέσουν» το τηλέφωνό τους μέσω του CarPlay ή του Android Auto και να το περάσουν απευθείας στα ακουστικά τους για καλύτερη ακύρωση θορύβου.
Μην γίνεις αυτός ο τύπος
Σε κουβέντα που είχα με φίλο που οδηγεί ανοιχτό αυτοκίνητο, πως το noise cancelation των ακουστικών του τον κρατούσε ξεκούραστο. Μάλιστα μαζί του συμφώνησε και άλλος φίλος αναβάτης μοτοσικλέτας αλλά και ποδηλάτης. Ο πρώτος κάνει τη… βλακεία στα μακρινά ταξίδια για να μείνει ξεκούραστος και ο δεύτερος για να απολαμβάνει τη βόλτα του στην… πόλη. Ότι χειρότερο.

Για τον οδηγό του αυτοκινήτου, υπάρχει κάτι που λέγεται παρμπρίζ αλλά και τα παράθυρα, τα οποία μόλις τα σηκώσεις ησυχάζεις. Για τις μοτοσικλέτες ένα κράνος (λίγο ακριβό ναι) σου εξασφαλίζει κάποια ησυχία. Αλλά ας μην τα θέλουμε όλα, αν δεν αντέχεις τον αέρα ή τη φασαρία μήπως να αλλάξεις αυτοκίνητο; Μήπως να μην οδηγείς μοτοσικλέτα;
Στην πραγματικότητα, τα ακουστικά είναι ένα μετρήσιμο εμπόδιο στους χρόνους αντίδρασης κατά την οδήγηση καθώς περιορίζουν τη χωρική σας επίγνωση (χαλούν την αίσθηση του χωροχρόνου): Μια μελέτη στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε σημαντικές καθυστερήσεις στον χρόνο αντίδρασης για οδηγούς που φορούν ακουστικά.

Τα ακουστικά μπορούν να μειώσουν τον θόρυβο του κινητήρα, των κοντινών αυτοκινήτων, ακόμη και των σειρήνων ασθενοφόρων, που κινούνται κοντά σου. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζεις είναι πως ακόμη και το αυτοκίνητό σου σε απομονώνει, με αποτέλεσμα να μην δίνεις προσοχή στον κόσμο έξω από αυτό με όλες σου τις αισθήσεις. Σκέψου τι γίνεται αν κόψεις μία από αυτές.
Πέρα από αυτό, η οδήγηση με ακουστικά είναι παράνομη σε πολλές πόλεις. Ιδιαίτερα εάν φοράς ακουστικά και στα δύο αυτιά, σε αντίθεση με το ένα. Το τελευταίο είναι κάτι σαν μία νέα ιδέα στην Αθήνα, το Λονδίνο, τη Ρώμη και το… Μπρούκλιν. Η οδήγηση με ακουστικά είναι επικίνδυνη, δικαίως παράνομη σε πολλά μέρη, και ωστόσο πολύ συνηθισμένη. Παρακαλώ σταματήστε αυτό. σε παρακαλώ.
Τι αναφέρει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
Ρητή αναφορά στην απαγόρευση χρήσης του κινητού τηλεφώνου γίνεται και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Οι οδηγοί που θέλουν να μιλήσουν στο κινητό τους τηλέφωνο μπορούν είτε να χρησιμοποιούν ασύρματο ακουστικό (bluetooth), είτε να ενεργοποιήσουν την ανοικτή ακρόαση, και μόνο όταν το τηλέφωνο είναι τοποθετημένο στην ειδική θήκη στο ταμπλό του αυτοκινήτου.

Σε ώρα οδήγησης η ομιλία στο κινητό τηλέφωνο απαγορεύεται να γίνεται με τη χρήση ενσύρματων ακουστικών (handsfree). Εδώ το σκεπτικό είναι πως υπάρχει κίνδυνος να μπλεκτούν τα καλώδια στα χέρια του οδηγού και να χαθεί ο έλεγχος του οχήματος.
Αυτό, ωστόσο, που οι περισσότεροι οδηγοί αγνοούν είναι ότι τα ασύρματα ακουστικά πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη συνομιλία του οδηγού με κάποιο άλλο άτομο και όχι για ψυχαγωγικούς σκοπούς, όπως να ακούει μουσική, podcast ή μία ραδιοφωνική εκπομπή.
Με αυτό τον τρόπο, ο άνθρωπος που κάθεται πίσω από το τιμόνι απομονώνεται πλήρως από το περιβάλλον του και αδυνατεί να λάβει τα ηχητικά σήματα που εκπέμπονται από τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου. Ίσως δεν μπορέσει να ακούσει μία κόρνα, το πέρασμα ενός ασθενοφόρου, ή ακόμα και τον θόρυβο μιας μοτοσικλέτας η οποία πλησιάζει.

Ενδεικτική της απαγόρευσης είναι η παράγραφος 2 του Άρθρου 13 («Οδηγοί») όπου αναγράφεται το εξής: «(σ.σ. Ο οδηγός) απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, καθώς και τηλεόραση».
Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις της ανωτέρω παραγράφου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό 100 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για 30 ημέρες.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η εν κινήσει χρήση ακουστικών που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές, απαγορεύεται και στους οδηγούς ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια (περ. στ’ της παραγράφου 1 στο Άρθρο 40 του ΚΟΚ).
Το διοικητικό πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ και «συνοδεύεται» από αφαίρεση επιτόπου του διπλώματος οδήγησης για τριάντα 30 ημέρες. Στα Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα) ισχύει μόνο το πρόστιμο μιας και δεν απαιτούν την κατοχή διπλώματος οδήγησης.