Άκης Σκέρτσος: Επιβάλλεται πιο στοχευμένη καμπάνια εμβολιασμού
Η καμπάνια υπέρ του εμβολίου επιβάλλεται στο εξής να είναι πιο στοχευμένη, όπως επισημαίνει, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, αναδεικνύοντας συγχρόνως και τις τρεις διακριτές ομάδες που βρίσκονται στο ραντάρ κυβέρνησης, επιδημιολόγων, κ.λπ.: Τους πολίτες άνω των 60 ετών που ζουν σε ημιαστικές περιοχές, τους γονείς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τα νέα ζευγάρια που σκέφτονται να αποκτήσουν ή περιμένουν παιδί. Ευκαιρίας δοθείσης, όμως, ο κ. Σκέρτσος κάνει και τον απολογισμό της ειδικής δράσης εμβολιασμού με το freedom pass για τις ηλικίες 18-25 ετών και το data pass για τις ηλικίες 15-17 ετών.
Εν πρώτοις, αξιολογεί ως «πολύ θετικό» το γεγονός ότι «τα κόμματα της αντιπολίτευσης ξεκινούν εκστρατείες υπέρ του εμβολιασμού ειδικά των νεότερων ηλικιών. Ο εμβολιασμός και εν γένει η δημόσια υγεία δεν θα έπρεπε να αποτελούν πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης εξαρχής», διαμηνύει και προσθέτει:
«Μάλιστα, σε αυτήν τη φάση του εμβολιασμού, η επικοινωνία υπέρ του εμβολίου δεν πρέπει πλέον να είναι γενική και οριζόντια. Αντιθέτως, επιβάλλεται να είναι πιο στοχευμένη και να απαντά με ειδικά μηνύματα και τεκμηρίωση σε ομάδες του πληθυσμού με χαμηλό μερίδιο εμβολιασμού.
Όπως γίνεται δηλαδή και με τα τρία νέα σποτ της Επιχείρησης Ελευθερία που απευθύνονται σε τρεις διακριτές ομάδες:
Τους πολίτες άνω των 60 ετών που ζουν σε ημιαστικές περιοχές και δεν έχουν ακόμη εμβολιαστεί.
Τους γονείς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αποτελούν τις νεότερες ομάδες που απέκτησαν μόλις πρόσφατα δικαίωμα εμβολιασμού.
Αλλά και τα νέα ζευγάρια που σκέφτονται να αποκτήσουν ή περιμένουν παιδί και διστάζουν να εμβολιαστούν».
Καθώς, εξάλλου, κάθε δημόσια πολιτική πρέπει να αποτιμάται ως προς την αποτελεσματικότητά της, όπως αναφέρει, είναι μία ευκαιρία «να κάνουμε έναν απολογισμό για την ειδική δράση εμβολιασμού των νέων που σχεδίασε και υλοποίησε η κυβέρνηση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021 με το freedom pass για τις ηλικίες 18-25 ετών και το data pass για τις ηλικίες 15-17 ετών.
Και οι δύο πολιτικές ανήκουν στο πεδίο της συμπεριφορικής ενθάρρυνσης υπέρ του εμβολίου, το nudging. Παρότι επικρίθηκαν σφοδρά από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όταν ανακοινώθηκαν ως ιδεολογικοί μηχανισμοί "εξαγοράς" ή "εκμαυλισμού", τελικά αγκαλιάστηκαν από τους νέους και χρησιμοποιήθηκαν μαζικά συμβάλλοντας στην αύξηση του εμβολιασμού στις ομάδες αυτές».
Αναλυτικά τα στοιχεία έχουν ως εξής:
«Στις 28 Ιουνίου 2021, ημέρα ανακοίνωσης του freedom pass, μόλις το 15% των νέων 18-25 ετών ήταν εμβολιασμένο. Το ενδιαφέρον τους για εμβολιασμό έως εκείνη την ημέρα ήταν υποτονικό καθώς πρόκειται για ομάδα συγκριτικά χαμηλού κινδύνου για βαριά νόσηση από τον ιό. Έξι μήνες μετά, η συμμετοχή αυτής της ηλικιακής ομάδας στον εμβολιασμό έχει ξεπεράσει το 73% και περίπου 560.000 νέοι και νέες έχουν εκδώσει το freedom pass (δηλαδή το 87% των εμβολιασμένων 18-25 ετών έως τις 31/12).
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2021, ημέρα ανακοίνωσης του data pass, μόλις το 20,5% 15-17 ετών ήταν εμβολιασμένο. Στις 31/12, το 55% των μαθητών λυκείου 15-17 ετών έχουν επιλέξει να εμβολιαστούν και από αυτούς περίπου 108.000 -το 63% εως τις 31/12- έχουν αξιοποιήσει το data pass.
Γιατί πέτυχαν οι πολιτικές αυτές; Πολύ απλά διότι χωρίς περιττούς διδακτισμούς, συνέδεσαν τον εμβολιασμό με δραστηριότητες, όπως είναι τα ταξίδια, ο πολιτισμός και η επικοινωνία, που είναι οικείες και ιδιαίτερα ευχάριστες στους νέους. Τα κίνητρα που επιβραβεύουν θετικές συμπεριφορές στη δημόσια σφαίρα αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο χάραξης δημόσιας πολιτικής», εξηγεί, κλείνοντας την ανάρτησή του, ο υπουργός Επικρατείας.