Αγορά: Πόσα ξοδέψαμε και πού τις ημέρες των γιορτών
Με μετρητά έγινε το 54% των συναλλαγών κατά τη διάρκεια των εορτών - Η μερίδα του λέοντος ήταν σε μεγάλες αλυσίδες και πολυκαταστήματα που αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 8% σε σχέση με πέρυσι.
Με χαμόγελα ικανοποίησης επανέρχεται σε κανονικούς ρυθμούς από σήμερα η αγορά καθώς κίνηση και τζίροι ξεπέρασαν τις προσδοκίες των εμπόρων κατά τη διάρκεια των εορτών,
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ο τζίρος της φετινής εορταστικής αγοράς ξεπέρασε τα 4 δισ. ευρώ . Σε πρωταγωνιστικό ρόλο βρέθηκαν οι μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα που αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, με βάση τον πρώτο απολογισμό των εμπόρων, ενώ αυξημένες ήταν και οι πωλήσεις για τις μικρότερες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, παρά την παγιωμένη ακρίβεια στην αγορά, οι καταναλωτές φέτος, αν και προχώρησαν σε προσεκτικά ψώνια καθώς τα οικονομικά των νοικοκυριών δεν επέτρεψαν αυθόρμητες αγορές, αύξησαν τις αγορές τους προκαλώντας χαμόγελα και «βάζοντας» με το δεξί το 2025.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του τμήματος Μελετών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, η κίνηση στα καταστήματα τόσο στο διάστημα των Χριστουγέννων όσο και της Πρωτοχρονιάς ήταν ικανοποιητική και με μεσοσταθμική άνοδο του κύκλου εργασιών στην αγορά λιανικής κατά 6% σε σχέση με πέρυσι. Με δεδομένο ότι για πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους του λιανεμπορίου το διάστημα των εορτών πραγματοποιείται το 25% του τζίρου τους, φέτος ο Δεκέμβριος, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ξεπέρασε τον πήχη του 2023.
Ωστόσο, και φέτος το λιανικό εμπόριο κινήθηκε με δυο ταχύτητες καθώς οι μεγάλες αλυσίδες, τα πολυκαταστήματα, τα υπερκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα είχαν διπλάσια ποσοστιαία αύξηση τζίρου από το 4% που αυξήθηκαν οι πωλήσεις στα μικρότερα καταστήματα.
Από τα στοιχεία του ΕΒΕΠ προκύπτει επίσης ότι οι έξι στις δέκα αγορές των καταναλωτών πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα των ημερών πριν από τα Χριστούγεννα, ενώ το 40% πριν από την Πρωτοχρονιά. Μάλιστα οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές έκαναν και τις περισσότερες αγορές, με τις ηλικίες από 18 έως 29 ετών να πραγματοποιούν πριν από τα Χριστούγεννα επτά στις δέκα αγορές τους, ενώ στο ίδιο διάστημα οι καταναλωτές με ηλικίες από 50 έως 64 ετών πραγματοποίησαν πέντε στις δέκα αγορές τους.
Στα 190 ευρώ η μέση δαπάνη
Αυξημένη ήταν η μέση κατανάλωση τόσο για τις αγορές των δώρων όσο και των τροφίμων τα φετινά Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά. Για φέτος ο μέσος όρος αξίας της χριστουγεννιάτικης δαπάνης στην Ελλάδα, σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα, ήταν στα 190 ευρώ κατά κεφαλή το 2024, αυξημένη από τα 175 ευρώ που ήταν το 2023.
Στις φετινές γιορτές, με βάση τον αριθμό των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκαν, οι πληρωμές των αγορών έγιναν κατά 54% με μετρητά και κατά 42% με κάρτες (χρεωστικές και πιστωτικές). Με βάση την αξία των αγορών, οι πληρωμές έγιναν κατά 42% με μετρητά και κατά 53% με πλαστικό χρήμα.
Όσον αφορά την αγορά των τροφίμων, η αύξηση σε σχέση με πέρυσι ήταν της τάξης του 4%, με το χριστουγεννιάτικο και πρωτοχρονιάτικο τραπέζι να φτάνει τα 156 ευρώ από 148 ευρώ πέρυσι για μια τετραμελή οικογένεια.