AEGEAN: Από το όραμα στην κατάκτηση μιας αεροπορικής επιτυχίας
Οι άνθρωποι, οι αποφάσεις, και οι σημαντικοί σταθμοί μιας ιστορίας 25 ετών που συνεχίζεται...
Είτε αναφερόμαστε σε ένα πρόσωπο είτε σε έναν οργανισμό, τα 25α γενέθλια είναι ένα ιδιαίτερο ορόσημο. Καταγράφει το πάθος της νεανικότητας, αλλά και την εμπειρία πολλών ετών για τη συνέχεια. Η AEGEAN που τις ημέρες αυτές γιορτάζει τα 25 της χρόνια είναι ακριβώς ένα τέτοιο υπόδειγμα. Μια εταιρεία με νεανική έμπνευση και σφριγηλότητα που καθορίζεται από τα πρόσωπα που την υπηρετούν, αλλά και ταυτόχρονα με ωριμότητα δυόμισι δεκαετιών η οποία την οδηγεί με σταθερά βήματα στην κατάκτηση νέων, φιλόδοξων στόχων. Και με αυτές τις προδιαγραφές, σήμερα δεν είναι απλά ένας υπολογίσιμος παίκτης στο περιβάλλον των διεθνών αερομεταφορών, αλλά και ένας από τους σημαντικότερους πρεσβευτές της χώρας μας, υποστηρίζοντας το τουριστικό της προϊόν και τη διασύνδεσή της με εκατοντάδες προορισμούς ανά τον κόσμο.
Η ιστορία της AEGEAN ξεκινά αρκετά πριν τα 25χρονα, από το όραμα του αείμνηστου Θεόδωρου Βασιλάκη. Ο ιδρυτής της εταιρείας συνήθιζε να λέει ότι «το πρώτο σημείο της χώρας που ένας ξένος βλέπει την Ελλάδα, είναι το αεροπλάνο με το οποίο θα ταξιδέψει σε αυτή τη χώρα». Είχε απόλυτο δίκαιο και αυτός ήταν και ο οδηγός του για να δημιουργήσει μια εξαιρετική αεροπορική εταιρεία. Όσοι τον γνώριζαν από κοντά είναι σε θέση να επιβεβαιώσουν ότι δεν είχε απλά ένα όραμα, αλλά και μία προσήλωση: να διαμορφώσει ένα προϊόν ανταγωνιστικό στο διεθνές περιβάλλον και έναν οργανισμό που θα είχε τη δυνατότητα να εξελίσσεται διαρκώς. Όλα αυτά τα υπηρέτησε με συνέπεια.
Ξεκίνησε το 1999, με μόλις δυο αεροσκάφη Avro RJ 100 και δύο προορισμούς από την Αθήνα, για να στήσει το δικό του αεροπορικό όνειρο, ως επιχειρηματίας στενά συνδεδεμένος με τον τουριστικό κλάδο. Η πρώτη δεκαετία των “twenty’s” όμως, έμελλε να χαρακτηρισθεί από μία σειρά σημαντικών αποφάσεων για την εταιρεία, στις οποίες καταλυτικό ρόλο είχε ο Ευτύχιος Βασιλάκης, γιός του ιδρυτή.
Είναι αυτός ο οποίος χάραξε τη στρατηγική της ανάπτυξής της και έλαβε όλες τις καθοριστικές αποφάσεις για την ανάπτυξή της, αλλά και τη διαχείριση των κρίσεων που αντιμετώπισε τα τελευταία 15 χρόνια.
Ο Ευτύχιος Βασιλάκης έμαθε κοντά στον πατέρα του πολλά απ’ αυτά που χρειάστηκε να γίνουν για να διαμορφωθεί η σημερινή Aegean: Τον είδε να ξενικά τις πρώτες τακτικές πτήσεις με τα τετρακινητήρια Avro και να εξαγοράζει την Air Greece. Το 2001 να συγχωνεύεται με την Cronus των εφοπλιστών Πάνου και Θανάση Λασκαρίδη που έγιναν ισχυροί μέτοχοι στην εισηγμένη. Το 2007 να παραλαμβάνει τα πρώτα Airbus ξεκινώντας την αντικατάσταση του στόλου, και να επεκτείνει τα δρομολόγια εξωτερικού κάτι που έφερε τη διεθνή αναγνώριση: διαδοχικά βραβεία, και την πολυπόθητη ένταξη στην Star Alliance. Και το 2013 να εξαγοράζει την Olympic Air.
Αυτό υπήρξε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον κεφάλαιο, στο οποίο ο Ευτύχιος Βασιλάκης είδε «μακριά», επιμένοντας στη συγχώνευση που δημιούργησε τον πρώτο πραγματικά εθνικό αερομεταφορέα της Ελλάδας. Ήταν μια στιγμή που σφράγισε τη μετάβαση από το πατρικό όραμα στην επιτυχία του απογόνου. Μια διαδικασία ετών, μέσα από την οποία ο πατέρας πέρασε τη γνώση και την εμπειρία του στον γιό του, ο οποίος με τη σειρά του έδειξε ότι «ήταν έτοιμος» να πάρει τη σκυτάλη.
Σήμερα, έχοντας εργαστεί σκληρά αλλά και με αυτοπεποίθηση, έχει βάλει την υπογραφή του σε μια σειρά από σταθμούς για την εταιρεία, επενδύοντας όχι μόνο σε αεροσκάφη, αλλά και στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Άλλωστε όπως συνηθίζει να λέει: «Η AEGEAN είμαστε εμείς»...
Σταδιακά στην ομάδα των μετόχων προστεθήκαν οι οικογένειες Κωνσταντακόπουλου και Δαυίδ, συγκροτώντας ένα ακόμη ισχυρότερο και «δεμένο» μετοχικό σχήμα. Στη διαχείριση του πολυσύνθετου οργανισμού, κεντρικό ρόλο έχει και ο CEO της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης, που εξ αρχής είχε επιλεγεί από τους μετόχους να αναλάβει το «πιλοτήριο» συνδέοντας μηχανές ανθρώπους και στρατηγική: «Όλα αυτά τα χρόνια η AEGEAN αναπτύσσεται με πολύ λελογισμένα βήματα και με ένα υγιή χρηματοοικονομικό τρόπο, προκειμένου να μπορεί να υπηρετεί και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της», αναφέρει.
Πράγματι, μέσα στην διεθνή και ελληνική κρίση η AEGEAN καταφέρνει να αναπτυχθεί, ιδιαίτερα με πτήσεις προς το εξωτερικό, θέτοντας γερές βάσεις για τη δημιουργία του hub της Αθήνας. Εξελικτικά, την περίοδο 2009-2013 αυξάνει τους προορισμούς του εξωτερικού από 10 σε 30 και υπερδιπλασιάζει τη διεθνή επιβατική της κίνηση, ενώ την επόμενη πενταετία, χάρη και στην προσθήκη των νέων Airbus A320ceo, οι προορισμοί εξωτερικού εκτινάσσονται από 30 σε 90 και τη διεθνή επιβατική κίνηση της εταιρείας να φτάνει τα 9 εκατ. σε σύνολο 15 εκατ. επιβατών.
Στο μεταξύ, όμως, το 2018 διαβλέποντας τις προοπτικές στον τουρισμό και στοχεύοντας να περάσει την εταιρεία στην «επόμενη ημέρα», η AEGEAN προχωρά σε μία συμφωνία σταθμό με την Airbus για την αγορά 46 αεροσκαφών Α320 και 321neo (που πλέον έχουν φτάσει τα 50). Το deal ύψους 5 δις. ευρώ συνιστά τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στη χώρα και δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να επιχειρεί σε μεγαλύτερες αποστάσεις και καλύτερη οικονομία, αλλά και οικολογικότερα.
To 2019 καταγράφεται ως η καλύτερη χρονιά για την εταιρεία έως τότε, αλλά η συγκυρία έφερε μια δυσάρεστη έκπληξη: την κρίση του covid και την διακοπή των αεροπορικών δρομολογίων ανά τον κόσμο. Κι, όμως το lockdown που γονάτισε πολλούς ευρωπαίους αερομεταφορείς, δεν κατάφερε να «τσαλακώσει» την Aegean. Η εξαιρετική διαχείριση του management στα δύσκολα χρόνια, με τη στήριξη και των μετόχων, προστάτευσε τόσο το ανθρώπινο κεφάλαιο όσο και την ακεραιότητα του ομίλου. Ταυτόχρονα δεν περιόρισε την παραγγελία των νέων αεροσκαφών, κι έτσι, όταν οι ουρανοί «άνοιξαν», ο οργανισμός βρέθηκε απόλυτα έτοιμος να ανταποκριθεί, διαμορφώνοντας ένα παράδειγμα λειτουργίας για τις ευρωπαϊκές αλλά και διεθνείς αεροπορικές.
Το 2022 η AEGEAN πραγματοποιεί μια ολική επαναφορά, η οποία επαναλαμβάνεται το 2023 με ακόμη υψηλότερες επιδόσεις σε όλα τα επίπεδα, καταγράφοντας μια χρονιά ρεκόρ. Στο μεταξύ υλοποιούνται και νέα σημαντικά βήματα που επιβεβαιώνουν το DNA μιας εταιρείας υψηλών προδιαγραφών:
Πρώτο, η παραγγελία των τεσσάρων Α321neo στη διαμόρφωση LongRange που θα επιτρέψει στην εταιρεία να πραγματοποιεί πτήσεις διάρκειας 7,5 ωρών (από 5,5 σήμερα), με καμπίνα υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών. Κάτι που ανοίγει τη δυνατότητα της να επεκταθεί σε πολύ μακρινότερους προορισμούς και αγορές όπως η Ινδία και να διευρύνει την παρουσία της στη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Δεύτερο, η διαμόρφωση του Κέντρου Εξομοιωτών Πτήσης και η νέα Τεχνική Βάση (στο μεγάλο hangar του αεροδρομίου Αθηνών). Μια επένδυση 150 εκατ. ευρώ που προσφέρει στην εταιρεία να εκπαιδεύει επί τόπου τα δικά της αλλά και ξένα πληρώματα. Και παράλληλα, να εκτελεί εργασίες βαριάς συντήρησης, περιορίζοντας το κόστος στο service των δικών της αεροσκαφών, αλλά και προσελκύοντας ξένους πελάτες, που σημειωτέον έχουν ήδη αρχίσει να φτάνουν. Πρόκειται για μια επένδυση σημαντική για την ίδια την AEGEAN (ιδιαίτερα καθώς υλοποιείται με δικά της εκφάλαια), αλλά και για την ελληνική οικονομία ευρύτερα.
Το 2024, χρονιά των γενεθλίων της, η εταιρεία θα προσφέρει συνολικά 19,5 εκατ. επιβατικές θέσεις, θα επιχειρήσει σε 47 χώρες και σε παραπάνω από 155 προορισμούς, με τα δεδομένα των τελευταίων μηνών να καταγράφουν ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό συντελεστή πληρότητας.
Στα γενέθλια αυτά, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, δεν είναι πια μαζί μας για να εορτάσει, σίγουρα όμως θα μπορούσε να είναι βέβαιος ότι το όραμά του για μία ελληνική ιδιωτική αεροπορική εταιρεία, ανταγωνιστική, αναγνωρίσιμη, υπολογίσιμη και πλέον με μεγάλα φτερά, υλοποιείται με τον καλύτερο τρόπο...