Αδιανόητο: Έκοψαν το δάσος του Αμαζονίου για να φτιάξουν δρόμο ενόψει της Συνόδου Κορυφής για το κλίμα
Η κυβέρνηση διαφημίζει τα «βιώσιμα» διαπιστευτήρια του αυτοκινητόδρομου, αλλά ορισμένοι ντόπιοι και οικολόγοι είναι εξοργισμένοι με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Δεκάδες χιλιάδες στρέμματα του προστατευόμενου τροπικού δάσους του Αμαζονίου κόβονται προκειμένου να κατασκευαστεί ένας νέος αυτοκινητόδρομος τεσσάρων λωρίδων ενόψει της Συνόδου Κορυφής για το Κλίμα COP30 που θα πραγματοποιηθεί στο Μπελέμ της Βραζιλίας.
Η είδηση αυτή περισσότερο με κακό αστείο ακούγεται παρά για κάτι αληθινό, ωστόσο η δημιουργία αυτού του νέου αυτοκινητοδρόμου έχει στόχο την διευκόλυνση της κυκλοφορίας προς την πόλη, η οποία θα φιλοξενήσει περισσότερους από 50.000 ανθρώπους - συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων ηγετών - στο συνέδριο τον Νοέμβριο.
Η κυβέρνηση διαφημίζει τα «βιώσιμα» διαπιστευτήρια του αυτοκινητόδρομου, αλλά ορισμένοι ντόπιοι και οικολόγοι είναι εξοργισμένοι με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ο Αμαζόνιος διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην απορρόφηση του άνθρακα για τον κόσμο και στην παροχή βιοποικιλότητας, και πολλοί λένε ότι αυτή η αποψίλωση των δασών έρχεται σε αντίθεση με τον ίδιο τον σκοπό μιας συνόδου κορυφής για το κλίμα.
Κατά μήκος του μερικώς χτισμένου δρόμου, βρίσκονται καταπράσινοι πύργοι τροπικών δασών εκατέρωθεν - μια υπενθύμιση του τι ήταν κάποτε εκεί. Κορμοί στοιβάζονται ψηλά στην καθαρή γη που εκτείνεται πάνω από 13 χιλιόμετρα μέσα από το τροπικό δάσος μέχρι το Μπελέμ. Εκσκαφείς και μηχανές χαράσσουν το δάπεδο του δάσους, στρώνοντας τον υγροβιότοπο για να στρώσουν το δρόμο που θα διασχίσει μια προστατευόμενη περιοχή.
Σε απόγνωση οι κάτοικοι
Ο Claudio Verequete ζει περίπου 200 μέτρα από εκεί που θα είναι ο δρόμος. Συνήθιζε να βγάζει το εισόδημά του από τη συγκομιδή μούρων από δέντρα που κάποτε καταλάμβαναν τον χώρο. «Όλα καταστράφηκαν», λέει. Η σοδειά μας έχει ήδη κοπεί. Δεν έχουμε πλέον αυτό το εισόδημα για να συντηρήσουμε την οικογένειά μας». Μάλιστα, λέει ότι δεν έχει λάβει αποζημίωση από την πολιτειακή κυβέρνηση και αυτή τη στιγμή βασίζεται σε αποταμιεύσεις.
Ανησυχεί ότι η κατασκευή αυτού του δρόμου θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη αποψίλωση των δασών στο μέλλον, τώρα που η περιοχή είναι πιο προσβάσιμη για τις επιχειρήσεις.
«Ο φόβος μας είναι ότι μια μέρα κάποιος θα έρθει εδώ και θα πει: "Να λίγα χρήματα. Χρειαζόμαστε αυτήν την περιοχή για να φτιάξουμε ένα βενζινάδικο ή για να φτιάξουμε μια αποθήκη." Και μετά θα πρέπει να φύγουμε. Γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε εδώ στην κοινότητα. Πού θα πάμε;».
Η κοινότητά του δεν θα συνδεθεί με τον δρόμο, δεδομένου των τειχών που θα χτιστούν και από τις δύο πλευρές του δρόμου.
«Για εμάς που ζούμε στην άκρη του αυτοκινητόδρομου, δεν θα υπάρχουν οφέλη. Θα υπάρξουν οφέλη για τα φορτηγά που θα περάσουν. Εάν κάποιος αρρωστήσει και χρειαστεί να πάει στο κέντρο του Μπελέμ, δεν θα μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε».
Οι επιδράσεις στο οικοσύστημα
Ο δρόμος αφήνει δύο αποσυνδεδεμένες περιοχές προστατευόμενου δάσους. Οι επιστήμονες ανησυχούν ότι θα κατακερματίσει το οικοσύστημα και θα διαταράξει την κίνηση της άγριας ζωής.
Η καθηγήτρια Silvia Sardinha είναι κτηνίατρος άγριας ζωής και ερευνήτρια σε πανεπιστημιακό νοσοκομείο ζώων που έχει θέα στην τοποθεσία του νέου αυτοκινητόδρομου.
Αυτή και η ομάδα της αποκαθιστούν άγρια ζώα με τραυματισμούς, που προκαλούνται κυρίως από ανθρώπους ή οχήματα, αναφέρει το BBC.
«Από τη στιγμή της αποψίλωσης των δασών υπάρχει απώλεια. Θα χάσουμε μια περιοχή για να απελευθερώσουμε αυτά τα ζώα πίσω στη φύση, στο φυσικό περιβάλλον αυτών των ειδών», είπε.
«Τα ζώα της ξηράς δεν θα μπορούν πλέον να περάσουν και στην άλλη πλευρά, μειώνοντας τις περιοχές όπου μπορούν να ζήσουν και να αναπαραχθούν».
«Μια σύνοδος στον Αμαζόνιο και όχι για τον Αμαζόνιο»
Ο Πρόεδρος της Βραζιλίας και ο υπουργός Περιβάλλοντος λένε ότι αυτή θα είναι μια ιστορική σύνοδος κορυφής, επειδή είναι «μια Σύνοδος στον Αμαζόνιο, όχι μια Σύνοδος για τον Αμαζόνιο".
Ο πρόεδρος λέει ότι η συνάντηση θα δώσει την ευκαιρία να επικεντρωθούμε στις ανάγκες του Αμαζονίου, να δείξουμε το δάσος στον κόσμο και να παρουσιάσουμε τι έχει κάνει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση για να το προστατεύσει.
Αλλά ο καθηγητής Sardinha λέει ότι ενώ αυτές οι συνομιλίες θα γίνουν «σε πολύ υψηλό επίπεδο, μεταξύ επιχειρηματιών και κυβερνητικών αξιωματούχων», όσοι ζουν στον Αμαζόνιο «δεν ακούγονται».
Η πολιτειακή κυβέρνηση της Πάρα είχε διαφημίσει την ιδέα αυτού του αυτοκινητόδρομου, γνωστού ως Avenida Liberdade, ήδη από το 2012, αλλά είχε επανειλημμένα αποσυρθεί λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών.
Τώρα έχουν αναστηθεί ή εγκριθεί μια σειρά από έργα υποδομής για την προετοιμασία της πόλης για τη σύνοδο κορυφής της COP.
Ο Adler Silveira, ο γραμματέας υποδομών της πολιτειακής κυβέρνησης, κατέταξε αυτόν τον αυτοκινητόδρομο ως ένα από τα 30 έργα που συμβαίνουν στην πόλη για να τον «προετοιμάσουν» και να τον «εκσυγχρονίσουν», έτσι «μπορούμε να έχουμε μια κληρονομιά για τον πληθυσμό και, το πιο σημαντικό, να εξυπηρετήσουμε τους ανθρώπους για το COP30 με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Μιλώντας στο BBC, είπε ότι πρόκειται για έναν «βιώσιμο αυτοκινητόδρομο» και για «σημαντική παρέμβαση κινητικότητας».