Ιερός πόλεμος για τα «Αδέσποτα Κορμιά» - Στην αφίσα έγκυος σε ρόλο εσταυρωμένου
Ποικίλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά», σε σενάριο και σκηνοθεσία της Ελίνας Ψύκου, η οποία θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Είναι χαρακτηριστικό πως από τη στιγμή που η δημιουργός του ντοκιμαντέρ, Ελίνα Ψύκου, δημοσίευσε την αφίσα που θα το συνοδεύσει, τα σχόλια και οι αντιδράσεις στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook πήραν… φωτιά.
Μάλιστα, ο διαδικτυακός καυγάς που ξέσπασε, μόνο ως «ιερός πόλεμος» μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς από τη μία χρήστες χαρακτήριζαν ως βλάσφημη και χυδαία την εν λόγω απεικόνιση, αφού σύμφωνα με όσα γράφουν, προσβάλλει τη θρησκεία. Στον αντίποδα, πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να υπερασπιστούν τη δημιουργό, αναφέροντας πως πρόκειται για τέχνη και μάλιστα για ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα όπως είναι αυτό της άμβλωσης και της αυτονομίας που πρέπει να έχει η γυναίκα στο σώμα της.
«Προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη»
Μάλιστα, η κίνηση των δημιουργών του ντοκιμαντέρ να βάλουν στην αφίσα μία έγκυο γυναίκα πάνω στον σταυρό, στη θέση του Χριστού, προκάλεσε την «ιερά οργή» του κόμματος Νίκη, με τον βουλευτή Κομνηνό Δελβερούδη να καταθέτει και επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή.
Σε μία... ψύχραιμη τοποθέτηση, ο βουλευτής της «Νίκης» ανέφερε στη Βουλή: «Η ταινία “Αδέσποτα Κορμιά” συνοδεύεται από μία προκλητική, βλάσφημη και αντιαισθητική αφίσα, η οποία απεικονίζει εσταυρωμένη τη μορφή μιας γυναίκας, εγκύου και γυμνόστηθης, η οποία παραπέμπει απροκάλυπτα στο ιερό πρόσωπο της Παναγίας.
Η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει, για μια ακόμα φορά, πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος.
Πρόσφατα η Νίκη, μέσω του προέδρου της, κατήγγειλε ένα άλλο ατόπημα, σε σειρά του Netflix, όπου παρουσιάζεται ο Μέγας Αλέξανδρος ως ομοφυλόφιλος. Πότε επιτέλους θα σταματήσει ο διασυρμός της Ελλάδας, της πολιτιστικής και ορθόδοξης θρησκευτικής μας κληρονομιάς;».
ΣΥΡΙΖΑ: «Ένας αυτόκλητος ιεροεξεταστής»
«Η τέχνη δεν μπορεί να απειλείται από αυτόκλητους ιεροεξεταστές» απάντησε από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ στη Νίκη.
«Ένας αυτόκλητος ιεροεξεταστής του κόμματος ΝΙΚΗ απαίτησε, μέσω κοινοβουλευτικής επίκαιρης ερώτησης του, να τιμωρηθεί ως "βλάσφημο” το ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά” της Ελίνας Ψύκου.
Ευτυχώς, κανένας τέτοιος σκοταδισμός δεν μπορεί να αγγίξει την κοινωνία μας και κυρίως δεν μπορεί να κλονίσει τις δημοκρατικές ελευθερίες μας. Εμείς σε αυτούς τους κυρίους και στον μεσαίωνα που εκπροσωπούν απαντάμε ότι καλούμε τον κόσμο να είμαστε όλοι στην προβολή του ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, για να υψώσουμε ασπίδα δημοκρατίας απέναντι στις επικίνδυνες απόψεις τους» τονίζει η τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Κυριακή Μάλαμα.
ΕΕΝ: «Τρίτη φορά που λογοκρίνεται καλλιτεχνικό έργο»
Αξίζει να σημειωθεί πως ανακοίνωση με την οποία απαντά στις οργισμένες αντιδράσεις εξέδωσε και η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, όπου και στηλιτεύεται η επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε το κόμμα Νίκη.
Ειδικότερα, στην ανακοίνωση αναφέρεται:
«Το ταλιμπανικής νοοτροπίας κόμμα «Νίκη», υπέβαλε Επίκαιρη Ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη, βάζοντας στο στόχαστρο αυτή τη φορά την αφίσα της ταινίας ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου «Αδέσποτα κορμιά», χαρακτηρίζοντάς την «βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη».
Δε θα άξιζε τον κόπο να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο κόμμα, αν η ερώτηση δεν ζητούσε από την Κυβέρνηση να επαναφέρει ποινικές διατάξεις που διώκουν όποιον τολμά να εκφράζει με οποιονδήποτε τρόπο καλλιτεχνικό ή πολιτικό, απόψεις που δεν είναι αρεστές στους αυτόκλητους φονταμενταλιστές «διακόνους του ελληνικού λαού» όπως οι ίδιοι αποκαλούνται.
Η συγκεκριμένη ενέργεια εντάσσεται σε μια συνολικότερη επίθεση που δέχεται η ελευθερία καλλιτεχνικής έκφρασης στη χώρα μας καθώς το συγκεκριμένο κόμμα «ενοχλείται» ιδιαίτερα όταν ακούγονται φωνές που προασπίζουν το δικαίωμα για «έκφραση, αυτονομία και αυτοδιάθεση» του γυναικείου σώματος.
Και επειδή η επανάληψη της στάσης αυτής είναι επικίνδυνη, να υπενθυμίσουμε ότι είναι η τρίτη φορά που επιχειρείται λογοκρισία σε καλλιτεχνικό εργο, μετά το κατέβασμα της ροζ σημαίας, του ακτιβιστικού κατά της έμφυλης βίας έργου της Γεωργίας Λάλε από το Προξενείο της Νέας Υόρκης, και της αντίδρασης σχετικά με την σειρά ντοκιμαντέρ «Alexander: The Making of a God» στο Netflix. Περιμένουμε μια απάντηση, ανάλογη με αυτήν που έδωσε γι’ αυτήν την υπόθεση στο ίδιο κόμμα η Υπουργός Πολιτισμού, καταλήγοντας ότι: «...Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων».
Η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ είναι και θα είναι πάντα στο πλευρό των καλλιτεχνών και θα αντιστέκεται στον θρησκευτικό φανατισμό και σε κάθε προσπάθεια στέρησης της ελευθερίας έκφρασης.
Το ΔΣ της ΕΕΝ»
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ
Το «Αδέσποτα Κορμιά» αναμένετγαι να προβληθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στις 12 και στις 14 Μαρτίου.
Την ίδια ώρα, αξίζει να σημειωθεί πως πέραν των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει, το εν λόγω ντοκιμαντέρ έχει χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουσικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) όπως φαίνεται και στο έγγραφο που έχει δοθεί στη δημοσιότητα και παρουσιάζει το Flash.gr.
Λίγα λόγια για το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά»
Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δε θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους.
Τα «Αδέσποτα κορμιά» εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη, όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.
Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι ένα ντοκιμαντέρ με τη μορφή road movie. Οι ηρωίδες του ταξιδεύουν σε μια Ευρώπη που ολοένα συντηρικοποιείται, διεκδικώντας τίποτα λιγότερο από αυτονομία και αυτοδιάθεση του σώματός τους. Το ταξίδι τους είναι αβάστακτα σοβαρό και ανέλπιστα αστείο, τα αιτήματά τους επείγοντα, ο αντίλογος σαθρός αλλά συχνά ηχηρός, το αποτέλεσμα αμφίρροπο. Ένα ντοκιμαντέρ για νομικά παράδοξα, τεχνητά σύνορα και κοινωνικές ανισότητες αλλά κυρίως ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή, το θάνατο και ακόμα περισσότερο για το δικαίωμα να επιλέγεις ανάμεσα στα δυο.
Η ταινία θα προβληθεί τον Μάρτιο στο διαγωνιστικό F:ACT του φεστιβάλ CPH:DOX στην Κοπεγχάγη καθώς και στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενώ από τις 28 Μαρτίου θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες από το Cinedoc.
Η Ελίνα Ψύκου αναφέρει μεταξύ άλλων στο σκηνοθετικό της σημείωμα: «Σε μια εποχή που οι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν από χώρα σε χώρα ελεύθερα και άρα περισσότερο από ποτέ, το ντοκιμαντέρ Αδέσποτα Κορμιά είναι ένα διαφορετικό και ασυνήθιστο ταξίδι, ένα επείγον road movie σε μια ήπειρο που απειλείται από κρίση και διαίρεση. Στη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, θα διαπιστώσουμε πως η κατάργηση των φυσικών συνόρων στην Ευρώπη δυστυχώς δεν έφερε και την αντίστοιχη κατάργηση των νομικών, κοινωνικών και άλλων τεχνητών συνόρων, που συνεχίζουν να θίγουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και να διχάζουν. Επίσης, θα καταγράψουμε τον παραλογισμό διαδρομών που συνδυάζουν το δράμα με την κωμωδία, και θα ανακαλύψουμε κάποια φαινόμενα της εποχής μας: τον ‘τουρισμό αμβλώσεων’, τον ‘τουρισμό γονιμότητας’, και τον ‘τουρισμό αυτοκτονίας’.
Από τη Μάλτα στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα και την Ελβετία, οι ηρωίδες διασχίζουν σύνορα για να αποκτήσουν πρόσβαση σε στοιχειώδη δικαιώματα. Σαν Αδέσποτα Κορμιά, σε αυτό το συναισθηματικά δύσκολο, αλλά και σουρεαλιστικά χιουμοριστικό ταξίδι, κυκλοφορούν με πλοία, αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα και περιφέρονται ζαλισμένα σε σύνορα, εθνικές οδούς, διόδια, αεροδρόμια, λιμάνια και σταθμούς, αναζητώντας απαντήσεις σε υπαρξιακά ερωτήματα, που ως τέτοια δεν μπορούν παρά να σχετίζονται με την ζωή και τον θάνατο».