5 Ερωτήσεις και απαντήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η αυτονομία και η επαναφόρτιση της μπαταρίας μαζί με την υψηλή τιμή αγοράς είναι τα σημεία, που «φρενάρουν» τους πιθανούς αγοραστές.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το μελλοντικό αστέρι του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού μέχρι το 2030, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων πρέπει να ανέρχονται να φτάσουν στο 40% του συνόλου, των πωλήσεων σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά τις ευκολίες που δίνουν οι κυβερνήσεις, και τα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού μοντέλου, οι αγοραστές έχουν απορίες.
Τι ρωτούν συχνότερα όσοι θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Μιλήσαμε με τους περισσότερους επικεφαλής των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων στην Αθήνα, μάθαμε τις απορίες και σας απαντάμε.
Τι είδη ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπάρχουν;
Υπάρχουν τρία είδη οχημάτων που λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό.
Πρώτον, ο υβριδικός διπλός κινητήρας, με μοτέρ εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα. Εκεί η μπαταρία επαναφορτίζεται όταν το όχημα μειώνει την ταχύτητα.
Δεύτερον, το plug-in υβριδικό, όπου η μπαταρία μπορεί επίσης να επαναφορτιστεί απευθείας συνδέοντάς την σε ηλεκτρική πηγή.
Τέλος, το 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με αποκλειστικά ηλεκτρικό κινητήρα και plug-in επαναφορτιζόμενη μπαταρία.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών από το 2030, εκείνων που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο - πρέπει να ανέρχονται στο 40% του συνόλου. Για το 2025 ο στόχος είναι 20%.
Πού μπορείς να τα φορτίσεις;
Τα σημεία φόρτισης είναι είτε δημόσια είτε ιδιωτικά. Οποιοσδήποτε χρήστης μπορεί να έχει εγκατεστημένο σταθμό φόρτισης στο προσωπικό ή κοινόχρηστο γκαράζ του στάθμευσής του, αρκεί η εγκατάσταση να έχει γίνει από εξουσιοδοτημένο επαγγελματία να πληροί όλες τις προδιαγραφές και να είναι δηλωμένος στην ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας).
Σύμφωνα με τις πρώτες έρευνες, υπολογίζεται ότι το 70% του συνόλου της επαναφόρτισης πραγματοποιείται στο σπίτι και στην εργασία. Σε κάθε περίπτωση, αν χρειαστεί να φορτίσεις το αυτοκίνητο στο δρόμο, μπορείς να το κάνεις. Υπάρχουν περίπου 100.000 σταθμοί φόρτισης στην ΕΕ και μέχρι το 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί 20 φορές για να φτάσει έως και 2 εκατομμύρια σταθμούς. Ο χρόνος επαναφόρτισης μειώνεται επίσης σταδιακά. Για παράδειγμα, ένα μικρομεσαίο μοντέλο με αυτονομία 420 χιλιομέτρων χρειάζεται επαναφόρτιση για 47 λεπτά. Αν την κάνει σε ταχυφορτιστή θα μειώσεις το χρόνο στα δέκα λεπτά. Για να διευκολύνονται τα μακρινά ταξίδια, την επόμενη χρονιά η Ευρώπη θα έχει ένα δίκτυο 400 σταθμών γρήγορης επαναφόρτισης (350 kW) που θα βρίσκονται κάθε 120 χιλιόμετρα.
Πόση είναι η μέση αυτονομία τους;
Οι μπαταρίες παρέχουν αυτονομία μεταξύ 200 και πάνω από τα 400 χιλιόμετρα. Η διάρκειά τους εξαρτάται από τον τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου, καθώς σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα ηλεκτρικά οχήματα καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια κατά την οδήγηση στην πόλη.
Πετυχαίνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μηδενικές εκπομπές ρύπων;
Ο ορισμός του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αυτός των μηδενικών εκπομπών ρύπων. Επιπλέον, είναι επίσης πιο βιώσιμα από την άποψη του παγκόσμιου κύκλου ζωής του οχήματος, παράγοντας από 17% έως 30% λιγότερες εκπομπές σε σύγκριση με ένα όχημα ντίζελ ή βενζίνης.
Στην Ευρώπη εφαρμόζονται διάφορα κίνητρα για την προώθηση της αγοράς και χρήσης οχημάτων μηδενικών τοπικών εκπομπών.
Σε ορισμένες χώρες, όπως η Νορβηγία, υπάρχει άμεση μείωση φόρου κατά την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Στη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία υπάρχουν κίνητρα αγοράς και πολλές ευρωπαϊκές πόλεις προσφέρουν συγκεκριμένα οφέλη, όπως δωρεάν πάρκινγκ και διόδια, προνομιακές λωρίδες πρόσβασης και δωρεάν πρόσβαση αυτών των οχημάτων σε ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας. Στην Ελλάδα έχουμε το πρόγραμμα Κινούμαι ηλεκτρικά το οποίο πέρασε στην τρίτη φάση του.
Το ηλεκτρικό είναι πιο ακριβό από ένα συμβατικό αυτοκίνητο;
Τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται όλο και πιο προσιτά. Οι τεχνολογικές βελτιώσεις συμβάλλουν στη μείωση της τιμής στα ηλεκτρικά μοντέλα. Για παράδειγμα, το κόστος των μπαταριών έχει μειωθεί κατά 80% την τελευταία δεκαετία. Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, που είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό της βενζίνης ή του ντίζελ. Επιπλέον, εκτιμάται ότι κοστίζει μόνο το ένα τρίτο περισσότερο η συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σύγκριση με ένα όχημα εξοπλισμένο με συμβατικό κινητήρα.