2025: Τι αλλάζει στην αγορά και σε αυτά που πληρώνεις για το αυτοκίνητο
Αλλαγές στον χώρο της αγοράς του αυτοκινήτου περιμένουμε από το 2025. Κάποιες από αυτές δυσάρεστες και κάποιες ευχάριστες.
Το σκηνικό της αγοράς αυτοκινήτου αλλάζει από τον επόμενο χρόνο κάποιες από τις αλλαγές θα τις δούμε άμεσα και κάποιες από το 2026, ενώ μερικές θα επηρεάσουν αυτούς που θέλουν να κάνουν αγορά καινούργιου ή μεταχειρισμένου μοντέλου. Τέλος, αλλαγές πιθανόν να ισχύσουν και σε αυτά που θα πληρώσεις.
Ξεκινάμε από το Τέλος Ταξινόμησης και το Περιβαλλοντικό Τέλος. Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει ήδη δώσει μία αρνητική απάντηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση πως δεν καταργεί το Περιβαλλοντικό Τέλος, οπότε τώρα τον λόγο έχει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Το πρόστιμο αναμένεται «δυνατό» έτσι τα Υπουργεία που εμπλέκονται μάλλον θα αυξήσουν το Τέλος Ταξινόμησης για να καταργήσουν το Περιβαλλοντικό Τέλος. Βέβαια, μπορούν να «φορτώσουν» με φόρους τα μεταχειρισμένα. Να επιβληθεί δηλαδή Περιβαλλοντικό Τέλος σε όλα τα ελληνικά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ρύπων Euro 4 και Euro 5. Αυτό θα οδηγούσε σε πάγωμα της αγοράς και θα απαξίωνε τα εγχώρια αυτοκίνητα. Οπότε κάτι τέτοιο είναι μία δύσκολη απόφαση.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης/Τεκμήρια Διαβίωσης
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει τη μείωσή τους από φέτος οπότε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες πάνω από 2000 κ.εκ. θα ανασάνουν τα επόμενα χρόνια (από το 2025). Έχει ειπωθεί πως από το 2027 αναμένεται να καταργηθούν εντελώς τόσο τα τεκμήρια όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Τι θα γίνει με τα ηλεκτρικά;
Όλοι στην κυβέρνηση ψάχνουν πόρους για τη συνέχιση του προγράμματος επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3».
Από τις 10 Δεκεμβρίου η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν δέχεται αιτήσεις για οχήματα από Φυσικά Πρόσωπα, ενώ στις 15 Δεκεμβρίου σταμάτησε να δέχεται και για τα Νομικά Πρόσωπα. Η μοναδική κατηγορία που έχει χρήματα αυτή τη στιγμή είναι τα… ηλεκτρικά ποδήλατα, με διαθέσιμα περίπου 223.000 ευρώ σε σύνολο 1,2 εκατ. ευρώ.
Όπως καταλαβαίνεις αν δεν βρεθούν νέοι πόροι για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα «παγώσει». Οι τιμές αγοράς είναι ήδη υψηλές και θα γίνουν απαγορευτικές για πολλούς υποψήφιους αγοραστές, ενώ θα μειωθεί έντονα και η αγορά εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Τέλος, φτάσαμε στα Τέλη Κυκλοφορίας, που θα αλλάξουν το 2026. Σύμφωνα με πληροφορίες τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αναμένεται να περιλαμβάνουν μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα υβριδικά ή Plug-in hybrid ή αυτά με χαμηλούς ρύπους θα πληρώσουν Τέλη Κυκλοφορίας.
Τα οχήματα με Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έχουν αυξηθεί υπερβολικά δημιουργώντας «τρύπα» στα κρατικά έσοδα. Σου θυμίζω ότι δεν πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας οι κάτοχοι των αυτοκινήτων που έχουν εκπομπές CO2 από 122 γρ./χλμ. και κάτω.
Μην περιμένεις να επιστρέψει η απόσυρση
Πολλοί συζητούν για την επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης, κάτι το οποίο θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να συμβεί, εξαιτίας του εμπορικού ισοζυγίου. Πάντως, πρέπει να βρεθεί μία λύση για να μειωθεί ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου αυτοκινήτων, αλλά και επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγών και λεωφορείων), καθώς η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο οχημάτων σε όλες τις κατηγορίες μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.