2024 Formula 1 Grand Prix Κίνας: Ξεκινώντας από την αρχή
Το Κινεζικό Grand Prix επιστρέφει στο πρόγραμμα μετά από πέντε χρόνια διακοπής.
Το 2019 ήταν η τελευταία χρονιά που διοργανώθηκε Formula 1 στη Σαγκάη. Ήταν ένα επετειακό, εορταστικό Grand Prix, το 1000στό στην ιστορία του πιο διάσημου παγκόσμιου πρωταθλήματος μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το μεγάλο διάστημα αποχής οφείλεται στην αργή επιστροφή της Κίνας στην κανονικότητα μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19.
Τώρα η Κίνα επιστρέφει στο ημερολόγιο, λίγους μήνες προτού συμπληρωθούν είκοσι χρόνια από την πρώτη της παρουσία. Το Κινέζικο Grand Prix πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2004.
Σχήμα διαδρομής με σημασία
Στο Διεθνές Αυτοκινητοδρόμιο της Σαγκάης που έχει σχεδιαστεί από τον Hermann Tilke έχουν διεξαχθεί και τα 16 Κινέζικα GP έως σήμερα. Το περίγραμμά του βασίζεται στον κινεζικό χαρακτήρα «shang», που σημαίνει «από ψηλά». Η πίστα μήκους 5.451 μέτρων διαθέτει 16 στροφές, πολλές από τις οποίες είναι πολύ αργές, όπως για παράδειγμα το τμήμα στροφών 1 έως 3 και 6 έως 14. Άλλες στροφές όπως οι 7 και 8 είναι υψηλής ταχύτητας.
Υπάρχουν δύο μεγάλες ευθείες, στις οποίες έχουμε αντίστοιχες ζώνες DRS. Η πρώτη στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού και η άλλη στην πίσω ευθεία μήκους άνω του ενός χιλιομέτρου που εκτείνεται από τη στροφή 13, η οποία είναι ελαφρώς κεκλιμένη (οβάλ), ως την στροφή 14.
Με βάση προσομοιώσεις και προηγούμενα δεδομένα, τα ελαστικά υπόκεινται σε μέσες δυνάμεις τόσο πλευρικές, όσο και διαμήκεις. Φθείρεται περισσότερο το εξωτερικό του ελαστικού, ειδικά στην αριστερή πλευρά του μονοθεσίου. Η τριάδα ελαστικών που επιλέχθηκε για τη Σαγκάη πριν το ξεκίνημα της σεζόν, στηρίζεται στις μεσαίες γόμες της γκάμας: Η C2 είναι η σκληρή γόμα, η C3 είναι η μέση γόμα και η C4 είναι η μαλακή γόμα. Ονομαστικά, πρόκειται για ίδια επιλογή με το 2019, αλλά τα δεδομένα είναι πολύ διαφορετικά.
Πριν από πέντε χρόνια χρησιμοποιούνταν ελαστικά 13 ιντσών στην προηγούμενη γενιά μονοθεσίων, η οποία είχε επίπεδο δάπεδο και εντελώς διαφορετική αεροδυναμική απόδοση από τα σημερινά αγωνιστικά οχήματα.
Στην πραγματικότητα, είναι ένα ξεκίνημα από το μηδέν για τους οδηγούς, τις ομάδες και την Pirelli, δεδομένου ότι οι αναφορές είναι πολύ ασαφείς.
Η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο αφού το Κινεζικό Grand Prix είναι ο πρώτος από τους έξι φετινούς αγώνες με διαμόρφωση Sprint, η οποία έχει τροποποιηθεί ελαφρώς όσον αφορά στη σειρά διεξαγωγής των περιόδων.
Το πρόγραμμα
Την Παρασκευή το πρόγραμμα έχει μια ώρα ελεύθερων δοκιμών (FP1) και το Sprint Qualifying. O αγώνας Sprint και οι κατατακτήριες δοκιμές για τον κυρίως αγώνα είναι προγραμματισμένες για το Σάββατο, με το Grand Prix, όπως πάντα, Κυριακή. Το καθεστώς Parc Ferme έχει επίσης αλλάξει, πλέον χωρίζεται σε δύο μέρη: Το ένα καλύπτει το Sprint Qualifying και τον αγώνα Sprint. Το δεύτερο ξεκινά πριν τις κατατακτήριες δοκιμές αγώνα το Σάββατο.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μόνο μία ώρα ελεύθερων δοκιμών την Παρασκευή για να βρουν οι οδηγοί το σωστό σετάρισμα στο μονοθέσιο και να αξιολογήσουν την αντοχή των ελαστικών σε μεγάλη απόσταση, σε μια πίστα που αναπόφευκτα θα είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Καθώς το οδόστρωμα δεν έχει αλλάξει από το 2019 και η πίστα χρησιμοποιείται σπάνια. Από την άλλη πλευρά είναι πιθανόν το κράτημα να βελτιωθεί σημαντικά ενόσω στρώνεται με λάστιχο η αγωνιστική γραμμή. Αυτό σημαίνει ότι η εργασία στον προσομοιωτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τους οδηγούς και τους μηχανικούς, τόσο πριν το τριήμερο του αγώνα όσο και κατά τη διάρκειά του.
Λιγότερα ελαστικά λόγω Sprint
Η διαμόρφωση του αγώνα Sprint σημαίνει πως οι αγωνιζόμενοι έχουν στη διάθεσή τους λιγότερα slick ελαστικά για τον αγώνα (από 13 σετ 12 δλδ δύο σκληρά, τέσσερα μεσαία και έξι μαλακά) ενώ ο αριθμός των βρόχινων ελαστικών παραμένει ίδιος (πέντε σετ ενδιάμεσα και δύο σετ βρόχινα ελαστικά).
Ο ρόλος του καιρού
Τον Απρίλιο στη Σαγκάη μπορεί να καταγραφεί αξιοσημείωτη μεταβολή στη θερμοκρασία με διακυμάνσεις έως 10 °C, κάτι που προσθέτει μια ακόμη μεταβλητή στο παζλ που πρέπει να συνθέσουν οι ομάδες και οι οδηγοί.
Συνήθως, το κινεζικό Grand Prix είναι ένας αγώνας στρατηγικής δύο αλλαγών, εν μέρει επειδή υπάρχουν πολλά σημεία όπου είναι δυνατή η προσπέραση, όπως το φρενάρισμα στη στροφή 14 και μετά στην κύρια ευθεία αλλά και το φρενάρισμα στη στροφή 6. Όπως στη Σουζούκα έτσι και στη Σαγκάη η στρατηγική προσπεράσματος με πρόωρη αλλαγή ελαστικών (undercut) είναι συνήθως πολύ αποτελεσματική.
Το Grand Prix της Κίνας με αριθμούς
- 5.451 μέτρα το μήκος της πίστας
- 204 βαθμούς (τους περισσότερους) έχει κερδίσει ο Lewis Hamilton
- 16 Grand Prix έχουν γίνει στη Σανγκάη
- 16 στροφές έχει η πίστα
- 6 φορές νικητής είναι ο Lewis Hamilton (είναι ο πολυνίκης) του αγώνα
- 6 Pole position έχει ο Lewis Hamilton (τις περισσότερες)
- 6 Νίκες έχει η Mercedes, η Ferrari 4 και η Red Bull Racing 2.
- 3 οδηγοί έχουν κερδίσει τον αγώνα (Lewis Hamilton 6 φορές), ο Fernando Alonso
- (2 φορές) και ο Daniel Ricciardo (1).
- 1 πρώτο test στην F1 για τον Kimi Antonelli
- 1 εμφάνιση οδηγού από την Κίνα, του Guanyu Zhou, της Sauber στο Grand Prix της πατρίδας του.