Τηλεφωνία: Αυξήσεις έως 20% στα συμβόλαια κινητής, σταθερής και internet
Αντιμέτωποι με αυξήσεις στα τιμολόγια της κινητής, σταθερής τηλεφωνίας αλλά και Ίντερνετ βρίσκονται οι συνδρομητές των εταιρειών τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών όπως επισημαίνεται σε σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ».
Λίγους μήνες μετά την απαγόρευση της κυβέρνησης στην εφαρμογή τιμαριθμικών αναπροσαρμογών στα συμβόλαια, οι πάροχοι προχωρούν σε άμεσες αυξήσεις των τιμολογίων στα συμβόλαια κινητών και σταθερών επικοινωνιών την ώρα που σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Eurostat, οι τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον 50% ακριβότερες από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μάλιστα, εντός της Ε.Ε., μόνον στο Βέλγιο πληρώνουν περισσότερο από την Ελλάδα ή με άλλα λόγια η Ελλάδα είναι η δεύτερη πιο ακριβή χώρα στην Ε.Ε., και μάλιστα σε όρους αγοραστικής δύναμης.
Τι προτείνουν στους καταναλωτές οι εταιρείες
Ειδικότερα το τελευταίο διάστημα για τα συμβόλαια που λήγουν, οι πάροχοι προτείνουν αυξημένα τιμολόγια στους πελάτες τους. Το επιχείρημα σε αυτήν την περίπτωση είναι του τύπου: μετά 12 ή 18 ή 24 μήνες (που είναι και το πιο σύνηθες), η προσφορά που σας έκανε η εταιρεία έληξε, και σας προτείνει να συνεχίσετέ στο ίδιο πακέτο, αλλά με μια αύξηση π.χ. 7 ευρώ σε ένα πακέτο που προσφέρονταν στα 27 ευρώ.
Ορισμένες δε εταιρείες καλούν τους συνδρομητές να επωφεληθούν από μια ειδική προσφορά πριν τη λήξη του συμβολαίου τους, προσφέροντάς τους μια αύξηση της χρέωσης έως και 20%. Μάλιστα συστήνουν στους συνδρομητές να αξιοποιήσουν αυτήν την προσφορά άμεσα, δεδομένου ότι δεν θα είναι διαθέσιμη για πολύ καιρό.
Ποιους αφορούν οι αυξήσεις - Πως μπορούν να αντιδράσουν οι καταναλωτές
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», οι νέες αυξήσεις που προτείνουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επηρεάζουν κυρίως τους συνδρομητές που είχαν συμβόλαια με έκπτωση στο παρελθόν. Ωστόσο, καθώς σχεδόν όλοι οι καταναλωτές απέκτησαν τις συνδέσεις τους μέσω προσφορών, οι αυξήσεις αφορούν όλους τους συνδρομητές.
Ο συνδρομητής, ανεξαρτήτως εάν είχε λάβει υπηρεσίες με έκπτωση ή όχι από τον τιμοκατάλογο, δεν υποχρεούται να αποδεχθεί την προτεινόμενη αύξηση. Αν το συμβόλαιό του έχει λήξει, μπορεί να αιτηθεί αζήμια για τον ίδιο και να μεταφέρει τη σύνδεσή του σε άλλο πάροχο (φορητότητα).
Φυσικά, οι εταιρείες ποντάρουν στο γεγονός της αδράνειας του καταναλωτή ενώ αντιθέτως υποκύπτουν στη διάθεση αλλαγής παρόχου. Αν δηλαδή ο τελευταίος αποφασίσει να ζητήσει αλλαγή παρόχου, είναι πολύ πιθανό να επιστρέψει στην αρχική προσφορά, δηλαδή σε αυτήν που ίσχυε τους τελευταίους 12, 18 ή 24 μήνες.
Πότε έχετε το δικαίωμα να καταγγείλετε το συμβόλαιο
Η Ελλάδα είναι διεθνώς γνωστή για τα υψηλά κόστη τηλεπικοινωνιών, παρά τη χαμηλή ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται.
Υπενθυμίζεται ότι οι διεθνείς οργανισμοί (όπως η ΕΕ, ο ΟΟΣΑ, η Ookla κ.λπ.) έχουν κατατάξει τη χώρα μας στην 27η θέση στην Ευρώπη και περίπου στην 100ή θέση παγκοσμίως, ένα γεγονός που είναι ενδεικτικό της κατάστασης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ταχύτητα σύνδεσης στο διαδίκτυο, όπου οι πραγματικές ταχύτητες είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις διαφημιζόμενες.
Σε περιπτώσεις όπου παρουσιάζονται οι ακόλουθες αποκλίσεις, ο συνδρομητής έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβασή του χωρίς κόστος, αν το πρόβλημα δεν διορθωθεί εντός 30 ημερών:
Στα σταθερά δίκτυα: Αποκλίσεις μεγαλύτερες του 30% για τα ADSL δίκτυα και 20% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες (π.χ. VDSL, Fiber To The Home - FTTH) από την τιμή της ελάχιστης ταχύτητας.
Στα κινητά δίκτυα: Αποκλίσεις μεγαλύτερες του 10% από την τιμή της μέγιστης ταχύτητας, σύμφωνα με τις συνθήκες που προβλέπει ο Εθνικός Κανονισμός Ανοικτού Διαδικτύου - ΕΚΑΔ (μέτρηση όταν ο χρήστης βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο και εφόσον δεν κινείται με όχημα).
Το 2020, η κυβέρνηση προσέφερε συνειδητά ολόκληρο το φάσμα των συχνοτήτων για τα δίκτυα 5ης γενιάς με τιμή 370 εκατομμύρια ευρώ, με στόχο τη βελτίωση των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και των δικτύων. Στην Πορτογαλία, παρόμοιο φάσμα συχνοτήτων διατέθηκε για περίπου 570 εκατομμύρια ευρώ.