Έρευνα: Οι Έλληνες «κολλημένοι» με τα social media - On-line όλη η χώρα
Ελάχιστοι είναι οι Έλληνες που δεν χρησιμοποιούν το ίντερνετ στη χώρα μας, σύμφωνα με το Pew Research Center, ενώ, τρεις στους τέσσερις συμπατριώτες μας κάνουν καθημερινή χρήση των social media. Αυτό κατέδειξε η έρευνα για τη χρήση του διαδικτύου και των υπηρεσιών του, από ανθρώπους που ζουν σε 27 κράτη σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη.
Αξιοσημείωτες είναι και οι... χαοτικές διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των προηγμένων και των αναδυόμενων οικονομιών. Το ίδρυμα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής εστίασε σε οκτώ βασικά ερωτήματα για να εξάγει τα συμπεράσματά του, σε μία περίοδο ενός έτους, που ξεκίνησε την Άνοιξη του 2022.
Χρήση διαδικτύου
Το 94% των Ελλήνων εκμεταλλεύεται τις ευκολίες και τη γνώση που του προσφέρει το ίντερνετ και μόλις το 6% απέχει. Η χώρα μας βρίσκεται στην έκτη θέση, τη στιγμή που οι πιο εξοικειωμένοι με τις ευρυζωνικές τεχνολογίες είναι οι Νοτιοκορεάτες με ποσοστό 99%. Ουραγός του ίντερνετ είναι η Ινδία με 56%.
Ηλικιακές διαφορές στη χρήση ίντερνετ
Οι διαφορές ανά ηλικία στις προηγμένες οικονομίες είναι σχετικά μικρές. Σε κάτι παραπάνω από τις μισές χώρες, η χρήση του διαδικτύου από άτομα μεταξύ 18 και 39 ετών είναι καθολική. Αντίθετα, στις πιο «μικρές» οικονομίες η κατάσταση διαφοροποιείται: Το 73% των ενηλίκων στην Ινδία που είναι κάτω των 40 ετών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, συγκριτικά με το 36% που δεν το χρησιμοποιεί καθόλου. Παρόμοια χάσματα υπάρχουν στην Ουγγαρία, την Ινδονησία, το Μεξικό και την Πολωνία.
Γενικά, οι νεαρότεροι ενήλικες είναι πιθανότερο να χρησιμοποιήσουν το ίντερνετ σε σχέση με τους μεγαλύτερους ηλικιακά. Η διαφορά στη χώρα μας είναι από τις μικρότερες της έρευνας, αφού τα 99% και 91%, αντίστοιχα, απέχουν μόλις οκτώ ποσοστιαίες μονάδες.
Η εκπαίδευση των χρηστών ίντερνετ
Οι ενήλικες που έχουν λάβει «ανώτερη» εκπαίδευση είναι πιο πιθανό να κάνουν χρήση του διαδικτύου έστω και περιστασιακά. Το μεγαλύτερο χάσμα εμφανίζεται σε χώρες όπως η Ινδία, η Νιγηρία και η Κένυα. Στην Ελλάδα η μόρφωση δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο, καθώς η διαφορά είναι της τάξης των 7 ποσοστιαίων μονάδων: 99% έναντι 92%.
Κάτοχοι smartphone
Οι Νοτιοκορεάτες κυριαρχούν σε ακόμα μία κατηγορία, αφού το 98% των ανθρώπων δηλώνουν κάτοχοι smartphone. Ινδία και Νιγηρία είναι ουραγοί και εδώ, ενώ, το 30% των Ινδών δεν έχει καν κινητό τηλέφωνο, οποιουδήποτε είδους. Στη χώρα μας, 8 στους 10 πολίτες έχουν «έξυπνο» κινητό και το 17% χρησιμοποιεί «παλαιού τύπου».
Κάτοχοι smartphone ανάλογα με το ΑΕΠ της χώρας
Η κατοχή smartphone τείνει να είναι συχνότερη σε χώρες με υψηλότερο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν. Παρόμοια μοτίβα εμφανίζονται και στο εσωτερικό των κρατών: Σχεδόν σε κάθε χώρα που συμμετείχε στην έρευνα, τα άτομα με εισόδημα πάνω από τον μέσο όρο, είναι πιθανότερο να διαθέτουν smartphone σε σχέση με τα άτομα που έχουν χαμηλότερο.
Οι διαφορές εδώ είναι μεγαλύτερες στην Ουγγαρία, το Ισραήλ και την Πολωνία, όπου οι πιο «πλούσιοι» πολίτες απέχουν σχεδόν 30 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τα «φτωχότερα» κοινωνικά στρώματα.
Η εκπαίδευση των χειριστών smartphone
Οι ενήλικες με ανώτερη μόρφωση είναι πιο πιθανό να έχουν στην κατοχή τους smartphone σε καθεμιά από τις 27 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Στην Ινδία, περίπου τα τρία τέταρτα των ατόμων με δευτεροβάθμια εκπαίδευση διαθέτουν smartphone, σε σύγκριση με το ένα τρίτο των ατόμων που έλαβαν χαμηλότερη εκπαίδευση. Μεγάλες διαφορές υπάρχουν επίσης στο Μεξικό (36 μονάδες), την Κένυα (34 μονάδες), τη Νότια Αφρική (32 μονάδες) και τη Νιγηρία (30 μονάδες).
Στην Ελλάδα εννέα στους δέκα ανθρώπους που έλαβαν «ανώτερη» εκπαίδευση έχουν smartphone, ενώ, 12 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα βρίσκονται εκείνοι που δεν έλαβαν.
Η χρήση των social media
Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο διαδεδομένη στην Αργεντινή, τη Βραζιλία και τη Μαλαισία, όπου περισσότεροι από οκτώ στους δέκα ανθρώπους αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν ιστοσελίδες όπως το Facebook, το X (πρώην Twitter) και το Instagram, όπως μπορούμε να δούμε στο παράρτημα της έρευνας.
Στην Ευρώπη, η Γερμανία (51%) είναι η μόνη χώρα όπου λιγότεροι από έξι στους δέκα ενήλικες δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, η Ινδία (47%) είναι το μόνο κράτος όπου το ίδιο πράγμα δηλώνουν λιγότεροι από επτά στους δέκα.
Σε ό,τι αφορά τα... μέρη μας, οι Έλληνες είναι στη δεύτερη θέση από τις 11 ευρωπαϊκές χώρες που πήραν μέρος στην έρευνα, πίσω μόνο από τους Σουηδούς (78%). Σχεδόν τρεις στους τέσσερις (73%) συμπατριώτες μας χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση τα social media.
Ηλικιακές διαφορές στη χρήση social media
Οι ενήλικες κάτω των 40 ετών είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους μεγαλύτερους. Σε κάθε χώρα που συμμετείχε στην έρευνα, η διαφορά μεταξύ των νεότερων και των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων είναι πάνω από 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Το χάσμα είναι ισχυρότερο στην Πολωνία, όπου το 98% των ενηλίκων κάτω των 40 ετών χρησιμοποιεί τα social media. Μόνο οι μισοί (48%) από τους μεγαλύτερους δήλωσαν το ίδιο. Στη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ινδία και την Ινδονησία, υπάρχουν επίσης διαφορές 40 ή και περισσότερων μονάδων.
Η μικρότερη απόκλιση εντοπίζεται στο Ισραήλ, όπου το 72% των ατόμων ηλικίας 40 ετών και άνω δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έναντι 85% των νεότερων ενηλίκων.
Η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στη μέση του πίνακα με τα αντίστοιχα νούμερα να είναι 92% και 64%.