Force Majeure στην Ερυθρά λόγω Χούτι - Σε επιφυλακή η Ελλάδα αλλά χωρίς οδηγία
Με εκτροπές πλοίων μέσω άλλων διόδων, εκτός Ερυθράς Θάλασσας , απενεργοποίηση των οργάνων γεωεντοπισμού, αλλά κι ενίσχυση της παρουσίας πολεμικών πλοίων στην ευρύτερη περιοχή, απαντά η ναυτιλιακή κοινότητα και σειρά χωρών, στην απρόσμενη τακτική των επαναστατών Χούτι της Υεμένης, να προχωρούν σε ένοπλες επιθέσεις εναντίον πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας, με drones και πυραύλους.
Οι επιθέσεις είναι σχεδόν καθημερινές κι αφορούν κάθε τύπο πλοίου που διαπλέει την Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται το σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου που διακινείται από την περιοχή, είτε πρόκειται δηλαδή για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είτε για δεξαμενόπλοια, ή ακόμα και για πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).
Κατάσταση Force Majeure: Έκτακτα μέτρα - Στα ύψη ναύλα και τιμές
Σε απάντηση στις επιθέσεις αυτές και επικαλούμενες λόγους ανωτέρας βίας (σ.σ. force majeure) οι περισσότερες εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχουν ανακοινώσει μια σειρά από μέτρα, όπως αναδρομολόγηση των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, δηλαδή γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν τον διάπλου από την Διώρυγα του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, ή έχουν αναστείλει προσωρινά τα δρομολόγιά τους, για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων τους.
Ήδη εννέα από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου έχουν ανακοινώσει πως εκτρέπουν την πορεία των πλοίων τους μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές ναυτικές διόδους του κόσμου, μέσω της οποίας διακινείται περίπου το 30% της παγκόσμιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι εννέα αυτές εταιρείες «liners», με πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα από λιμάνι σε λιμάνι με σταθερά δρομολόγια, ελέγχουν πάνω από το 70% παγκόσμιας δυναμικότητας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης.
Ήδη τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αυξηθεί κατά 20% από την Παρασκευή που έγιναν οι πρώτες ανακοινώσεις αλλαγών δρομολογίων, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών δεν αποκλείεται αν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση η αύξηση να φτάσει το 100%. Αυξήσεις που θα έχουν επιπτώσεις σε όλη την αλυσίδα του εμπορίου, από τους χονδρέμπορους μέχρι τον τελικό καταναλωτή.
Συστάσεις αλλά όχι συγκεκριμένη οδηγία από την Ελλάδα
Συστάσεις προς τα πλοία ελληνικών συμφερόντων έχει εκδώσει η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα προκειμένου τα πληρώματα να είναι σε επαγρύπνηση και να πραγματοποιούν κατά το δυνατόν νυκτερινό διάπλου της συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής σβήνοντας το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης.
Μάλιστα για το θέμα δόθηκαν διευκρινίσεις αφού αρχικά η εντύπωση ήταν ότι δόθηκε επείγον σήμα στα ελληνόκτητα πλοία και στα πλοία με ελληνική σημαία.
Ωστόσο ερωτηθείς από το ΑΠΕ ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης αν το υπουργείο Ναυτιλίας έχει εκδώσει κάποια σχετική οδηγία για το θέμα των ελληνόκτητων πλοίων και τα πλοία με ελληνική σημαία, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες δεν έχουν εκδώσει κάποια συγκεκριμένη οδηγία αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν από μόνες τους αν θα πραγματοποιήσουν διελεύσεις από το σημείο. Τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία χωρών στην περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση.
Εξάλλου ο υπουργός τάχθηκε υπέρ της συμμετοχής της Ελλάδα σε διεθνή στρατιωτική πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα όπου τα εμπορικά πλοία γίνονται στόχος κλιμακούμενων επιθέσεων από τους αντάρτες Χούτι.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους ανέφερε: «Θυμάστε την επιχείρηση Αταλάντα που είχε δημιουργηθεί στην περιοχή της Σομαλίας για να αντιμετωπιστεί η πειρατεία και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια τη ναυσιπλοΐας;» ρώτησε και συμπλήρωσε ότι τότε ο ίδιος ήταν Ευρωπαίος επίτροπος και συμμετείχε σε αυτή την πρωτοβουλία. Όμως όπως υπογράμμισε, σε αυτή τη φάση όμως η Ελλάδα δεν είναι στην πρώτη φάση αλλά είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε μια πρωτοβουλία καθώς είναι πρωταγωνίστρια χώρα στη ναυτιλία.
Όταν ρωτήθηκε να σχολιάσει την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα συμμαχίας με τίτλο «Φύλακας της Ευημερίας» στην οποία συμμετέχουν 10 κράτη για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, αποκάλυψε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται ήδη σε επαφές με αξιωματούχους τόσο της ΕΕ όσο και των ΗΠΑ.
Επίσης, τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία που κάνουν περιπολίες στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση των πλοίων. Εκτίμησε ότι με τέτοιες πρωτοβουλίες και τέτοια αποφασιστικότητα η κατάσταση στη θαλάσσια περιοχή θα ελεγχθεί.
Με πληροφορίες από insider